Yeterlilik Kodu

TR0030025198

Yeterlilik Adı
Arkeoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumHitit Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKuzey Kampüsü, Çevre Yolu Blv., 19030 Çorum Merkez/Çorum
Sorumlu Kurum URLhttps://www.hitit.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tarih ve arkeoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve Arkeoloji öğrenme alanı, Klasik Arkeoloji, Protohistorya ve Ön Asya Arkeolojisi ve Prehistorya alanlarında mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

 

Program Amaçları:

  • Arkeolojik bilimsel çalışmalarda ve araştırmalarda kullanılan terim ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olur ve bunları bilimsel çalışmalarda kullanabilir,
  • Arkeolojinin gerektirdiği sistemli bilimsel belgeleme, kaydetme, anlamlandırma ve yorumlama becerisini kazanır,
  • Güncel yöntem ve teknolojileri takip edebilme, bilimsel araştırma yapabilme, analitik ve eleştirel düşünme becerilerini kazanır,
  • Teorik derslerin yanı sıra arazi çalışmalarında bireysel ve ekip üyesi olarak uygulamalı deneyim kazanır,
  • Ortak kültürel mirasın korunması ve yönetilmesi konusunda bilinçli ve temel bilgiye sahip olur,
  • En eski dönemlerinden başlayarak Anadolu ve çevre kültürleri hakkında bilgi sahibi olur,
  • Arkeolojinin diğer bilim dallarıyla olan ilişkisini kavrama, disiplinler arası çalışmalara katkıda bulunabilir,
  • Arkeoloji ve Fen Bilimlerine dayalı tarihlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur,
  • Kültürel aktarım, kültürler arası iletişim, öğrenim ve eğitim alanları olarak müzeler hakkında bilgi sahibi olur,
  • Eskiçağ dilleri hakkında temel bilgi sahibi olur ve yazı sistemlerini ayırt etme becerisini kazanır.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı yerli ve yabancı kazılarda, araştırma projelerinde,  Bakanlığa bağlı devlet ve özel müzelerde Staj dersi kapsamında uygulama yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Arkeolojik terimler, kavramlar, mesleki terminoloji ve kültürel miras yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.
  • Tarih öncesi çağlardan başlayarak Eski Yakın Doğu ve çevresindeki bölgelerin kronolojisi, yerleşimleri ve uygarlıklarıyla ilgili detayları öğrenir.
  • Arkeoloji disiplini kapsamındaki her türlü bilgi ve beceriyi gerek akademik gerek toplumsal ortamlarda kullanma ve uygular.
  • Arkeolojinin temelini oluşturan arkeolojik araştırma ve kazılarda teorik bilgileri değerlendirme becerisini kazanma ve uygular.
  • Arkeolojik araştırma metodolojisini kavrayıp proje üretme ve yürütür.
  • Arkeoloji ile ilgili kurumsal ve uygulama alanlarında gerçekleştirilen projeleri yürütme, disiplinler arası bireysel ve ekip çalışması yapabilme sorumluluğunu alır
  • Arkeolojik bilginin üretilmesinde kullanılan her türlü veriyi analizi etme, maddi kültür belgeleri üzerinden değerlendirme ve kritik yapar
  • Alanındaki teorik ve pratik kaynakları kullanma, yorumlama, güncel gelişmeleri izleme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığını kazanır
  • Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma, topluma hizmet alanında kullanma, kültürel mirasın korunması ve gelecek kuşaklara aktarılmasında etkinlik ve proje üreterek tüm paydaşlara ulaştırır
  • Arkeoloji ile ilgili uluslararası etkinlikleri takip etme, güncel teknolojileri kullanarak ulusal/uluslararası etkinliklere katılır
  • Arkeoloji ile ilgili geçmiş ve güncel verileri bütüncül yaklaşımla bir arada değerlendirip yorumlama, arkeolojinin amaçları, hedefleri ve ideallerini paydaşlarına aktarır
  • Alanı ile ilgili bilimsel verilerin korunmasına katkıda bulunma, uygulamadaki yasalar ile temel etik değerlere ve ilkelere bağlı kalır
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenci merkezli eğitim yaklaşımı doğrultusunda öğrenciler değerlendirilirken, ders sürecindeki gelişimlerini ve dersin sonunda kazanımlara/çıktılara ulaşma durumlarını gösteren, aktif oldukları alternatif ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemleri kullanılmaktadır. Ölçme ve değerlendirme süreçlerinde öğrenci merkezli yaklaşımla beraber yeterlilik temelli bir yaklaşım da benimsenmiştir. Ölçme ve değerlendirme süreçleri, Hitit Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Hitit Üniversitesi Uzaktan Öğretim ile Yapılacak Derslerin Yürütülmesi ve Sınavların Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar yönetmelik/yönergesine göre yürütülmektedir.

Öğrencinin bir dersle ilgili başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Başarı notunun mutlak ve/veya bağıl değerlendirme sistemine göre hesaplama ilkeleri ve Üniversitede uygulanan sınavların not sistem esasları Senato tarafından düzenlenir.

Başarı notlarının hesabında aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notları kullanılır.

Harf notları ve katsayılarıyla ilgili olarak aşağıdaki çizelgeye göre işlem yapılır:

 

Harf Notları     Katsayılar

AA                      4,00

BA                       3,50

BB                       3,00

CB                       2,50

CC                       2,00

DC                       1,50

DD                      1,00

FD                       0,5

FF                        0,0

Çizelgede gösterilmeyen harf notları şunlardır:

1) B: Kredisiz dersler için başarılı,

2) K: Kredisiz dersler için kalır,

3) D: Devamsız,

4) G: Girmedi,

5) M: Muaf,

6) S: Süregelen (iki dönem devam eden) Bitirme Ödevi/Tezi/Semineri/Projesi için birinci dönem sonunda verilen not.

2024-2025 Öğretim yılından itibaren Üniversite Senatosu’nun 25.09.2024 tarihli ve 2024/132 sayılı kararı gereğince fakültemizde öğrenci merkezli eğitim-öğretim doğrultusunda ölçme ve değerlendirme çeşitlendirilerek döneme yayılmış halde gerçekleştirilmektedir.

Kalite Güvencesi

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bölüm, Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) tarafından aşağıdaki tarihler arasında akredite edilmiştir.

Başlangıç: 28.05.2025 / Bitiş: 30.09.2027

 

Giriş Şartı

Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Hitit Üniversitesi’nde kayıt kabul işlemleri, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yürütülmekte olup, yönetmelik ve yönergelere ilişkin bilgiye, http://oidb.hitit+.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir. Lise öğretiminden yükseköğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir. Sınavlara ilişkin ayrıntılı bilgiye http:www.osym.gov.tr internet adresinden ulaşılabilir. Sınav sisteminin birinci aşaması, Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) olarak adlandırılan ortak ve tek bir sınavdır. Yükseköğretime Geçiş Sınavı, lise öğretimi başarı ile tamamlayan ve yükseköğrenim görmek isteyen kişilerin tabi tutulacağı, yükseköğretime geçiş için yeterliliği ölçen bir sınavdır. Merkezi yerleştirme ile gelen öğrenci grupları dışında kalan öğrencilerin kabulünde ise, uluslararası (yabancı uyruklu), yatay geçiş ile öğrenci kabulüne ilişkin yönetmelik, yönerge ve senato kararları uygulanmaktadır.

(https://www.hitit.edu.tr/mevzuat-arsivi )

Başarma ŞartlarıÖğrencinin 240 AKTS kredisini tamamlamış olması ve Genel Ağırlıklı Not Ortalaması (GANO) nın -hiçbir dersten kalmamak koşuluyla- 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şartı aranmaktadır. Öğrencinin mezuniyet için 30 iş günlük zorunlu stajı yerine getirmesi gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarıyla tamamlayan mezunlar, başvuracakları yükseköğretim kurumunun ve programın gerekliliklerini sağlamak koşuluyla ulusal ve uluslararası yüksek öğrenim kurumlarında ikinci ve üçüncü düzey (yüksek lisans ve doktora) programlarına başvurabilirler. Hitit Üniversitesi Ders Eşdeğerlilik, Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi:

http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf

 

Programdan mezun olanlar;

  • Mezunlar, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müzelerde arkeolog, küratör, ya da müze araştırmacısı olarak görev alabilirler. Aynı şekilde ören yerlerinde kazı ve restorasyon çalışmalarında görev alabilirler.
  • Üniversiteler veya Bakanlık onaylı projeler kapsamında yürütülen kazı, yüzey araştırması ve restorasyon projelerinde bilimsel personel olarak çalışabilirler.
  • Kültürel mirasın korunması amacıyla yapılan belgeleme, konservasyon ve restorasyon faaliyetlerinde görev alabilirler.
  • Bakanlık bünyesindeki çeşitli genel müdürlüklerde (Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Tanıtma Genel Müdürlüğü vb.) uzman veya uzman yardımcısı olarak görev alabilirler.
  • Lisansüstü eğitimle birlikte akademik alanda ilerleyerek araştırma görevlisi, öğretim görevlisi veya öğretim üyesi olabilirler.
  • Rehberlik belgesi alan mezunlar, kültürel miras konusunda bilgi sahibi oldukları için profesyonel turist rehberi olarak çalışabilirler.
  • Arkeolojiyle ilgili dergi, kitap, belgesel ve medya projelerinde editör, danışman ya da içerik üreticisi olarak yer alabilirler.
  • Kültürel mirasın korunması, tanıtılması ve halkla ilişkiler konularında faaliyet gösteren STK’larda proje yürütücüsü, uzman ya da eğitmen olarak çalışabilirler.
  • Arkeolojik danışmanlık firmaları, kültürel miras projeleri yürüten inşaat ve altyapı şirketleri gibi özel kuruluşlarda görev alabilirler.
  • UNESCO, ICOMOS gibi uluslararası kuruluşlar ve yabancı arkeoloji enstitüleriyle yapılan projelerde görev alabilirler.
Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir. 

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030025198


Yeterlilik Adı
Arkeoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Hitit Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kuzey Kampüsü, Çevre Yolu Blv., 19030 Çorum Merkez/Çorum

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve Arkeoloji öğrenme alanı, Klasik Arkeoloji, Protohistorya ve Ön Asya Arkeolojisi ve Prehistorya alanlarında mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

 

Program Amaçları:

  • Arkeolojik bilimsel çalışmalarda ve araştırmalarda kullanılan terim ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olur ve bunları bilimsel çalışmalarda kullanabilir,
  • Arkeolojinin gerektirdiği sistemli bilimsel belgeleme, kaydetme, anlamlandırma ve yorumlama becerisini kazanır,
  • Güncel yöntem ve teknolojileri takip edebilme, bilimsel araştırma yapabilme, analitik ve eleştirel düşünme becerilerini kazanır,
  • Teorik derslerin yanı sıra arazi çalışmalarında bireysel ve ekip üyesi olarak uygulamalı deneyim kazanır,
  • Ortak kültürel mirasın korunması ve yönetilmesi konusunda bilinçli ve temel bilgiye sahip olur,
  • En eski dönemlerinden başlayarak Anadolu ve çevre kültürleri hakkında bilgi sahibi olur,
  • Arkeolojinin diğer bilim dallarıyla olan ilişkisini kavrama, disiplinler arası çalışmalara katkıda bulunabilir,
  • Arkeoloji ve Fen Bilimlerine dayalı tarihlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur,
  • Kültürel aktarım, kültürler arası iletişim, öğrenim ve eğitim alanları olarak müzeler hakkında bilgi sahibi olur,
  • Eskiçağ dilleri hakkında temel bilgi sahibi olur ve yazı sistemlerini ayırt etme becerisini kazanır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı yerli ve yabancı kazılarda, araştırma projelerinde,  Bakanlığa bağlı devlet ve özel müzelerde Staj dersi kapsamında uygulama yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Arkeolojik terimler, kavramlar, mesleki terminoloji ve kültürel miras yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.
  • Tarih öncesi çağlardan başlayarak Eski Yakın Doğu ve çevresindeki bölgelerin kronolojisi, yerleşimleri ve uygarlıklarıyla ilgili detayları öğrenir.
  • Arkeoloji disiplini kapsamındaki her türlü bilgi ve beceriyi gerek akademik gerek toplumsal ortamlarda kullanma ve uygular.
  • Arkeolojinin temelini oluşturan arkeolojik araştırma ve kazılarda teorik bilgileri değerlendirme becerisini kazanma ve uygular.
  • Arkeolojik araştırma metodolojisini kavrayıp proje üretme ve yürütür.
  • Arkeoloji ile ilgili kurumsal ve uygulama alanlarında gerçekleştirilen projeleri yürütme, disiplinler arası bireysel ve ekip çalışması yapabilme sorumluluğunu alır
  • Arkeolojik bilginin üretilmesinde kullanılan her türlü veriyi analizi etme, maddi kültür belgeleri üzerinden değerlendirme ve kritik yapar
  • Alanındaki teorik ve pratik kaynakları kullanma, yorumlama, güncel gelişmeleri izleme ve yaşam boyu öğrenme alışkanlığını kazanır
  • Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma, topluma hizmet alanında kullanma, kültürel mirasın korunması ve gelecek kuşaklara aktarılmasında etkinlik ve proje üreterek tüm paydaşlara ulaştırır
  • Arkeoloji ile ilgili uluslararası etkinlikleri takip etme, güncel teknolojileri kullanarak ulusal/uluslararası etkinliklere katılır
  • Arkeoloji ile ilgili geçmiş ve güncel verileri bütüncül yaklaşımla bir arada değerlendirip yorumlama, arkeolojinin amaçları, hedefleri ve ideallerini paydaşlarına aktarır
  • Alanı ile ilgili bilimsel verilerin korunmasına katkıda bulunma, uygulamadaki yasalar ile temel etik değerlere ve ilkelere bağlı kalır

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenci merkezli eğitim yaklaşımı doğrultusunda öğrenciler değerlendirilirken, ders sürecindeki gelişimlerini ve dersin sonunda kazanımlara/çıktılara ulaşma durumlarını gösteren, aktif oldukları alternatif ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemleri kullanılmaktadır. Ölçme ve değerlendirme süreçlerinde öğrenci merkezli yaklaşımla beraber yeterlilik temelli bir yaklaşım da benimsenmiştir. Ölçme ve değerlendirme süreçleri, Hitit Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Hitit Üniversitesi Uzaktan Öğretim ile Yapılacak Derslerin Yürütülmesi ve Sınavların Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar yönetmelik/yönergesine göre yürütülmektedir.

Öğrencinin bir dersle ilgili başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Başarı notunun mutlak ve/veya bağıl değerlendirme sistemine göre hesaplama ilkeleri ve Üniversitede uygulanan sınavların not sistem esasları Senato tarafından düzenlenir.

Başarı notlarının hesabında aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notları kullanılır.

Harf notları ve katsayılarıyla ilgili olarak aşağıdaki çizelgeye göre işlem yapılır:

 

Harf Notları     Katsayılar

AA                      4,00

BA                       3,50

BB                       3,00

CB                       2,50

CC                       2,00

DC                       1,50

DD                      1,00

FD                       0,5

FF                        0,0

Çizelgede gösterilmeyen harf notları şunlardır:

1) B: Kredisiz dersler için başarılı,

2) K: Kredisiz dersler için kalır,

3) D: Devamsız,

4) G: Girmedi,

5) M: Muaf,

6) S: Süregelen (iki dönem devam eden) Bitirme Ödevi/Tezi/Semineri/Projesi için birinci dönem sonunda verilen not.

2024-2025 Öğretim yılından itibaren Üniversite Senatosu’nun 25.09.2024 tarihli ve 2024/132 sayılı kararı gereğince fakültemizde öğrenci merkezli eğitim-öğretim doğrultusunda ölçme ve değerlendirme çeşitlendirilerek döneme yayılmış halde gerçekleştirilmektedir.


Kalite Güvencesi

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bölüm, Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) tarafından aşağıdaki tarihler arasında akredite edilmiştir.

Başlangıç: 28.05.2025 / Bitiş: 30.09.2027

 


Giriş Şartı

Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır. Hitit Üniversitesi’nde kayıt kabul işlemleri, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yürütülmekte olup, yönetmelik ve yönergelere ilişkin bilgiye, http://oidb.hitit+.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir. Lise öğretiminden yükseköğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir. Sınavlara ilişkin ayrıntılı bilgiye http:www.osym.gov.tr internet adresinden ulaşılabilir. Sınav sisteminin birinci aşaması, Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) olarak adlandırılan ortak ve tek bir sınavdır. Yükseköğretime Geçiş Sınavı, lise öğretimi başarı ile tamamlayan ve yükseköğrenim görmek isteyen kişilerin tabi tutulacağı, yükseköğretime geçiş için yeterliliği ölçen bir sınavdır. Merkezi yerleştirme ile gelen öğrenci grupları dışında kalan öğrencilerin kabulünde ise, uluslararası (yabancı uyruklu), yatay geçiş ile öğrenci kabulüne ilişkin yönetmelik, yönerge ve senato kararları uygulanmaktadır.

(https://www.hitit.edu.tr/mevzuat-arsivi )


Başarma Şartları
Öğrencinin 240 AKTS kredisini tamamlamış olması ve Genel Ağırlıklı Not Ortalaması (GANO) nın -hiçbir dersten kalmamak koşuluyla- 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şartı aranmaktadır. Öğrencinin mezuniyet için 30 iş günlük zorunlu stajı yerine getirmesi gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarıyla tamamlayan mezunlar, başvuracakları yükseköğretim kurumunun ve programın gerekliliklerini sağlamak koşuluyla ulusal ve uluslararası yüksek öğrenim kurumlarında ikinci ve üçüncü düzey (yüksek lisans ve doktora) programlarına başvurabilirler. Hitit Üniversitesi Ders Eşdeğerlilik, Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi:

http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf

 

Programdan mezun olanlar;

  • Mezunlar, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müzelerde arkeolog, küratör, ya da müze araştırmacısı olarak görev alabilirler. Aynı şekilde ören yerlerinde kazı ve restorasyon çalışmalarında görev alabilirler.
  • Üniversiteler veya Bakanlık onaylı projeler kapsamında yürütülen kazı, yüzey araştırması ve restorasyon projelerinde bilimsel personel olarak çalışabilirler.
  • Kültürel mirasın korunması amacıyla yapılan belgeleme, konservasyon ve restorasyon faaliyetlerinde görev alabilirler.
  • Bakanlık bünyesindeki çeşitli genel müdürlüklerde (Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Tanıtma Genel Müdürlüğü vb.) uzman veya uzman yardımcısı olarak görev alabilirler.
  • Lisansüstü eğitimle birlikte akademik alanda ilerleyerek araştırma görevlisi, öğretim görevlisi veya öğretim üyesi olabilirler.
  • Rehberlik belgesi alan mezunlar, kültürel miras konusunda bilgi sahibi oldukları için profesyonel turist rehberi olarak çalışabilirler.
  • Arkeolojiyle ilgili dergi, kitap, belgesel ve medya projelerinde editör, danışman ya da içerik üreticisi olarak yer alabilirler.
  • Kültürel mirasın korunması, tanıtılması ve halkla ilişkiler konularında faaliyet gösteren STK’larda proje yürütücüsü, uzman ya da eğitmen olarak çalışabilirler.
  • Arkeolojik danışmanlık firmaları, kültürel miras projeleri yürüten inşaat ve altyapı şirketleri gibi özel kuruluşlarda görev alabilirler.
  • UNESCO, ICOMOS gibi uluslararası kuruluşlar ve yabancı arkeoloji enstitüleriyle yapılan projelerde görev alabilirler.

Yasal Dayanağı
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  • Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  • Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir. 


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030025198

Qualification Title
Bachelor's Degree in Archaeology
Awarding BodyHitit University
Awarding Body ContactFaculty of Arts and Sciences İkbalkent Campus, Ulukavak Mah. Çiftlik Çayırı Cad. No: 45 – CORUM
Awarding Body Urlhttps://www.hitit.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasHistory and archaeology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

This undergraduate program spans eight semesters and builds upon secondary education qualifications. It offers comprehensive vocational training in the disciplines of Archaeology, Classical Archaeology, Protohistory and Near Eastern Archaeology, and Prehistory.

Program Objectives:

    To acquire a thorough understanding of the terminology and concepts employed in archaeological research and to apply them effectively in academic studies.

    To develop the skills necessary for systematic documentation, recording, analysis, and interpretation within the field of archaeology.

    To engage with contemporary methodologies and technologies in archaeological research, and to cultivate analytical and critical thinking abilities.

    To gain practical experience through participation in fieldwork both individually and collaboratively, complementing theoretical knowledge.

    To foster awareness and foundational knowledge regarding the preservation and management of shared cultural heritage.

    To obtain a comprehensive understanding of Anatolian and surrounding cultures, beginning from prehistoric times.

    To comprehend the interdisciplinary nature of archaeology and its connections with other scientific fields, thereby contributing to cross-disciplinary research.

    To acquire knowledge of dating techniques grounded in archaeological and scientific principles.

    To understand the role of museums as institutions of cultural preservation, intercultural dialogue, education, and learning.

    To develop a basic proficiency in ancient languages and the ability to recognize and distinguish between historical writing systems.

Learning Environments

Education and training is provided in the form of formal education. In addition, practice is carried out within the scope of the Internship course in local and foreign excavations and research projects affiliated to the Ministry of Culture and Tourism, and in state and private museums affiliated to the Ministry.

Description

To possess knowledge of archaeological terminology, concepts, professional vocabulary, and cultural heritage management.

To acquire detailed understanding of the chronology, settlements, and civilizations of the Ancient Near East and surrounding regions, starting from prehistoric times.

To utilize and apply all forms of knowledge and skills within the discipline of archaeology in both academic and public contexts.

To develop and apply the ability to evaluate theoretical knowledge in archaeological research and excavations, which form the foundation of the discipline.

To comprehend archaeological research methodology and to design and conduct research projects.

To take responsibility in conducting projects in institutional and practical fields related to archaeology, and to work both individually and collaboratively in interdisciplinary teams.

To analyze all forms of data used in the production of archaeological knowledge, and to assess and critically evaluate material culture evidence.

To use and interpret theoretical and practical resources in the field, to follow current developments, and to adopt a habit of lifelong learning.

To use acquired theoretical and practical knowledge in research and community service, to contribute to the preservation and transmission of cultural heritage to future generations by producing events and projects that reach all stakeholders.

To follow international activities related to archaeology and to participate in national/international events by using contemporary technologies.

To interpret past and present archaeological data using a holistic approach, and to communicate the aims, objectives, and ideals of archaeology to stakeholders.

To contribute to the preservation of scientific data in the field, and to adhere to current legislation as well as to fundamental ethical values and principles.

Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level:

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social, and learning-to-learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expression competence

Further Info

In line with the student-centered education approach, alternative measurement and evaluation tools and methods that show students' progress during the course and their achievement of learning outcomes at the end of the course are used to evaluate students. In addition to the student-centered approach, a competency-based approach is also adopted in the measurement and evaluation processes. Assessment and evaluation processes are conducted in accordance with the Hitit University Associate and Bachelor's Degree Education, Teaching, and Examination Regulations, and the Hitit University Regulations/Guidelines on the Conduct of Distance Learning Courses and Examinations.

A student's success in a course is determined by their course grade. The principles for calculating the grade based on the absolute and/or relative evaluation system and the grading system principles applied in the University are regulated by the Senate.

The letter grades with the following expansions and coefficients are used in calculating grades.

The following table is used for letter grades and coefficients:

Letter Grades Coefficients

AA 4.00

BA 3.50

BB 3.00

CB 2.50

CC 2.00

DC 1.50

DD 1.00

FD 0.5

FF 0.0

The letter grades not shown in the table are as follows:

1) B: Pass for non-credit courses,

2) K: Fail for non-credit courses,

3) D: Absent,

4) G: Did not attend,

5) M: Exempt,

6) S: Continuing (two-semester) grade given at the end of the first semester for a thesis/dissertation/seminar/project.

Starting from the 2024-2025 academic year, in accordance with the decision of the University Senate dated 25.09.2024 and numbered 2024/132, assessment and evaluation are diversified and spread throughout the semester in line with student-centered education and teaching in our faculty.

Quality Assurance

• “University Monitoring and Evaluation Reports” prepared for higher education institutions in accordance with the criteria determined by YÖK are published annually. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions prepared based on these reports are shared with the public by YÖK.

• The “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is provided in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Development and Approval of Teaching Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs at higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs at higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans' Council.

2. Assessment and Evaluation: The assessment and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students are conducted in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters, based on the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements set by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: Higher education institutions enter the “Institutional Self-Assessment Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year as part of continuous monitoring. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” it prepares regarding the external assessment of higher education institutions with the public. Additionally, accreditation decisions issued by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate that the quality assurance of program competencies is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the competencies defined in accordance with its regulations.

The Department has been accredited by the Association for the Evaluation and Accreditation of Teaching Programs in the Faculties of Science, Letters, Science and Letters, Language, and History and Geography (FEDEK) during the following period:

Start: May 28, 2025 / End: September 30, 2027

Access Requirements

 

Registration, admission, examination and evaluation procedures of students are carried out in accordance with the Higher Education Law and the decisions and regulations of the Council of Higher Education issued on the basis of this law. At Hitit University, registration and admission procedures are carried out by the Student Affairs Department, and information on regulations and directives can be found at http://oidb.hitit.edu.tr/. A two-stage examination system is applied in the transition from high school education to higher education. The exams are conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Detailed information about the exams can be found at http:www.osym.gov.tr. The first stage of the examination system is a single and common examination called the Higher Education Transition Examination (YGS). The Higher Education Transition Examination is an exam that measures the qualification for transition to higher education for those who have successfully completed high school education and want to study higher education. Regulations, directives and senate decisions regarding international (foreign nationals), horizontal transfer and student admission are applied in the admission of students other than the student groups coming with central placement.

(https://www.hitit.edu.tr/mevzuat-arsivi)

Conditions for SuccessIn order to graduate, students are required to complete 240 ECTS credits and achieve a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00, with no failed courses. Additionally, students must successfully complete a mandatory internship of 30 working days.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates who have successfully completed their undergraduate education can apply to second and third level (master's and doctorate) programs in national and international higher education institutions, provided that they meet the requirements of the higher education institution and program to which they will apply. Hitit University Course Equivalency, Exemption and Adjustment Procedures Directive:

http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf

Career Opportunities for Graduates of the Program:

    Graduates may work as archaeologists, curators, or museum researchers at museums affiliated with the Ministry of Culture and Tourism. Similarly, they can participate in excavation and restoration works at archaeological sites.

    They may serve as scientific personnel in excavations, surface surveys, and restoration projects conducted under university or Ministry-approved projects.

    Graduates can be involved in documentation, conservation, and restoration activities aimed at the preservation of cultural heritage.

    They may hold positions as specialists or assistant specialists within various general directorates of the Ministry (e.g., General Directorate of Cultural Heritage and Museums, General Directorate of Promotion).

    By pursuing graduate studies, they can advance in the academic field to become research assistants, lecturers, or faculty members.

    Graduates who obtain a guiding certificate can work professionally as tourist guides, leveraging their knowledge of cultural heritage.

    They may contribute as editors, consultants, or content creators in archaeology-related journals, books, documentaries, and media projects.

    Graduates can work as project managers, specialists, or trainers in NGOs engaged in cultural heritage preservation, promotion, and public relations.

    They may be employed in private institutions such as archaeological consultancy firms or construction and infrastructure companies managing cultural heritage projects.

    Graduates can participate in projects carried out by international organizations such as UNESCO and ICOMOS, as well as foreign archaeological institutes.

Legal Basis
  • Higher Education Law No. 2547
  • Regulations on the Principles of Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  • Regulation on the Continuation of Bachelor's Degree Education for Graduates of Vocational Colleges and Open Education Associate Degree Programs
  • Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council
Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030025198


Qualification Title
Bachelor's Degree in Archaeology

Awarding Body
Hitit University

Awarding Body Contact
Faculty of Arts and Sciences İkbalkent Campus, Ulukavak Mah. Çiftlik Çayırı Cad. No: 45 – CORUM

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

This undergraduate program spans eight semesters and builds upon secondary education qualifications. It offers comprehensive vocational training in the disciplines of Archaeology, Classical Archaeology, Protohistory and Near Eastern Archaeology, and Prehistory.

Program Objectives:

    To acquire a thorough understanding of the terminology and concepts employed in archaeological research and to apply them effectively in academic studies.

    To develop the skills necessary for systematic documentation, recording, analysis, and interpretation within the field of archaeology.

    To engage with contemporary methodologies and technologies in archaeological research, and to cultivate analytical and critical thinking abilities.

    To gain practical experience through participation in fieldwork both individually and collaboratively, complementing theoretical knowledge.

    To foster awareness and foundational knowledge regarding the preservation and management of shared cultural heritage.

    To obtain a comprehensive understanding of Anatolian and surrounding cultures, beginning from prehistoric times.

    To comprehend the interdisciplinary nature of archaeology and its connections with other scientific fields, thereby contributing to cross-disciplinary research.

    To acquire knowledge of dating techniques grounded in archaeological and scientific principles.

    To understand the role of museums as institutions of cultural preservation, intercultural dialogue, education, and learning.

    To develop a basic proficiency in ancient languages and the ability to recognize and distinguish between historical writing systems.


Learning Environments

Education and training is provided in the form of formal education. In addition, practice is carried out within the scope of the Internship course in local and foreign excavations and research projects affiliated to the Ministry of Culture and Tourism, and in state and private museums affiliated to the Ministry.


Description

To possess knowledge of archaeological terminology, concepts, professional vocabulary, and cultural heritage management.

To acquire detailed understanding of the chronology, settlements, and civilizations of the Ancient Near East and surrounding regions, starting from prehistoric times.

To utilize and apply all forms of knowledge and skills within the discipline of archaeology in both academic and public contexts.

To develop and apply the ability to evaluate theoretical knowledge in archaeological research and excavations, which form the foundation of the discipline.

To comprehend archaeological research methodology and to design and conduct research projects.

To take responsibility in conducting projects in institutional and practical fields related to archaeology, and to work both individually and collaboratively in interdisciplinary teams.

To analyze all forms of data used in the production of archaeological knowledge, and to assess and critically evaluate material culture evidence.

To use and interpret theoretical and practical resources in the field, to follow current developments, and to adopt a habit of lifelong learning.

To use acquired theoretical and practical knowledge in research and community service, to contribute to the preservation and transmission of cultural heritage to future generations by producing events and projects that reach all stakeholders.

To follow international activities related to archaeology and to participate in national/international events by using contemporary technologies.

To interpret past and present archaeological data using a holistic approach, and to communicate the aims, objectives, and ideals of archaeology to stakeholders.

To contribute to the preservation of scientific data in the field, and to adhere to current legislation as well as to fundamental ethical values and principles.


Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level:

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social, and learning-to-learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expression competence


Further Info

In line with the student-centered education approach, alternative measurement and evaluation tools and methods that show students' progress during the course and their achievement of learning outcomes at the end of the course are used to evaluate students. In addition to the student-centered approach, a competency-based approach is also adopted in the measurement and evaluation processes. Assessment and evaluation processes are conducted in accordance with the Hitit University Associate and Bachelor's Degree Education, Teaching, and Examination Regulations, and the Hitit University Regulations/Guidelines on the Conduct of Distance Learning Courses and Examinations.

A student's success in a course is determined by their course grade. The principles for calculating the grade based on the absolute and/or relative evaluation system and the grading system principles applied in the University are regulated by the Senate.

The letter grades with the following expansions and coefficients are used in calculating grades.

The following table is used for letter grades and coefficients:

Letter Grades Coefficients

AA 4.00

BA 3.50

BB 3.00

CB 2.50

CC 2.00

DC 1.50

DD 1.00

FD 0.5

FF 0.0

The letter grades not shown in the table are as follows:

1) B: Pass for non-credit courses,

2) K: Fail for non-credit courses,

3) D: Absent,

4) G: Did not attend,

5) M: Exempt,

6) S: Continuing (two-semester) grade given at the end of the first semester for a thesis/dissertation/seminar/project.

Starting from the 2024-2025 academic year, in accordance with the decision of the University Senate dated 25.09.2024 and numbered 2024/132, assessment and evaluation are diversified and spread throughout the semester in line with student-centered education and teaching in our faculty.


Quality Assurance

• “University Monitoring and Evaluation Reports” prepared for higher education institutions in accordance with the criteria determined by YÖK are published annually. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions prepared based on these reports are shared with the public by YÖK.

• The “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is provided in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Development and Approval of Teaching Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs at higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs at higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans' Council.

2. Assessment and Evaluation: The assessment and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students are conducted in accordance with the basic principles established by YÖK on these matters, based on the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements set by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: Higher education institutions enter the “Institutional Self-Assessment Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year as part of continuous monitoring. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” it prepares regarding the external assessment of higher education institutions with the public. Additionally, accreditation decisions issued by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate that the quality assurance of program competencies is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the competencies defined in accordance with its regulations.

The Department has been accredited by the Association for the Evaluation and Accreditation of Teaching Programs in the Faculties of Science, Letters, Science and Letters, Language, and History and Geography (FEDEK) during the following period:

Start: May 28, 2025 / End: September 30, 2027


Access Requirements

 

Registration, admission, examination and evaluation procedures of students are carried out in accordance with the Higher Education Law and the decisions and regulations of the Council of Higher Education issued on the basis of this law. At Hitit University, registration and admission procedures are carried out by the Student Affairs Department, and information on regulations and directives can be found at http://oidb.hitit.edu.tr/. A two-stage examination system is applied in the transition from high school education to higher education. The exams are conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Detailed information about the exams can be found at http:www.osym.gov.tr. The first stage of the examination system is a single and common examination called the Higher Education Transition Examination (YGS). The Higher Education Transition Examination is an exam that measures the qualification for transition to higher education for those who have successfully completed high school education and want to study higher education. Regulations, directives and senate decisions regarding international (foreign nationals), horizontal transfer and student admission are applied in the admission of students other than the student groups coming with central placement.

(https://www.hitit.edu.tr/mevzuat-arsivi)


Conditions for Success
In order to graduate, students are required to complete 240 ECTS credits and achieve a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00, with no failed courses. Additionally, students must successfully complete a mandatory internship of 30 working days.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates who have successfully completed their undergraduate education can apply to second and third level (master's and doctorate) programs in national and international higher education institutions, provided that they meet the requirements of the higher education institution and program to which they will apply. Hitit University Course Equivalency, Exemption and Adjustment Procedures Directive:

http://cdn.hitit.edu.tr/hitit/files/48758_2892015103923367.pdf

Career Opportunities for Graduates of the Program:

    Graduates may work as archaeologists, curators, or museum researchers at museums affiliated with the Ministry of Culture and Tourism. Similarly, they can participate in excavation and restoration works at archaeological sites.

    They may serve as scientific personnel in excavations, surface surveys, and restoration projects conducted under university or Ministry-approved projects.

    Graduates can be involved in documentation, conservation, and restoration activities aimed at the preservation of cultural heritage.

    They may hold positions as specialists or assistant specialists within various general directorates of the Ministry (e.g., General Directorate of Cultural Heritage and Museums, General Directorate of Promotion).

    By pursuing graduate studies, they can advance in the academic field to become research assistants, lecturers, or faculty members.

    Graduates who obtain a guiding certificate can work professionally as tourist guides, leveraging their knowledge of cultural heritage.

    They may contribute as editors, consultants, or content creators in archaeology-related journals, books, documentaries, and media projects.

    Graduates can work as project managers, specialists, or trainers in NGOs engaged in cultural heritage preservation, promotion, and public relations.

    They may be employed in private institutions such as archaeological consultancy firms or construction and infrastructure companies managing cultural heritage projects.

    Graduates can participate in projects carried out by international organizations such as UNESCO and ICOMOS, as well as foreign archaeological institutes.


Legal Basis
  • Higher Education Law No. 2547
  • Regulations on the Principles of Transfer Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  • Regulation on the Continuation of Bachelor's Degree Education for Graduates of Vocational Colleges and Open Education Associate Degree Programs
  • Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
  • Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council

Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address