| Yeterlilik Kodu | TR0030022483 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Yeterlilik Adı | Antrenörlük Eğitimi Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sorumlu Kurum | Bursa Uludağ Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Görükle Kampusu 16059 Nilüfer/BURSA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sorumlu Kurum URL | https://www.uludag.edu.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Yönelim | Akademik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sınıflandırma (Tematik Alan) | Spor | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Program Profili (Amaç) | Antrenörlük Eğitimi programının amacı, gerekli temel bilgi ve beceriler ile meslek alışkanlığı ve etiğine sahip bireyler yetiştirmektir. Program, alanın ilkelerini, kavramlarını ve uygulamalarını multidisipliner bir yaklaşımla etkili biçimde kullanabilen; Spor Bilimleri alanındaki problemleri tespit edebilen, bu problemleri bilimsel araştırma yöntemleriyle çözümleyebilen, bulgularını yazılı rapor ve sözlü sunumla aktarabilen yetkinlikte mezunlar hedefler. Uzmanlık alanı kapsamında farklı kategori, özel popülasyon ve dezavantajlı gruplardaki bireyleri çalıştırabilme becerisinin kazandırılması esastır. Teknolojik ve bilimsel gelişmeleri takip edebilen, performans ölçümü ve müsabaka analizi yaparak sporcuları değerlendirebilen ve antrenman planlarını oluşturabilen uygulayıcılar yetiştirilmesi amaçlanır. Ayrıca sporun toplumsal düzeyde sürdürülebilir kalkınmasına liderlik becerileriyle ve gönüllülük çalışmalarıyla katkı sunabilen; insan fizyolojisi, anatomisi ve psikolojisi hakkında bilgi sahibi olan; egzersizi koruyucu sağlık unsuru olarak konumlandırıp hastalıkların önlenmesi ve tedavisindeki öneminin bilincinde bireyler yetiştirilmesi hedeflenmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Spor Bilimleri Fakültesi derslik ve tesislerinde teorik ve uygulamalı dersler gerçekleştirilmektedir. Ayrıca Gençlik ve Spor Bakanlığı'na bağlı spor kulüplerinde ve özel spor kulüplerinde "İşletmede Mesleki Eğitim Uygulaması I" ve "İşletmede Mesleki Eğitim Uygulaması II" derslerinin eğitimleri uygulamalı olarak verilmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bursa Uludağ Üniversitesi Lisans ve Önlisans Yönetmeliği'ndeki koşullara uygun olarak yürütülür. (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/167318?AspxAutoDetectCookieSupport=1) Ölçme ve değerlendirme süreçleri, ders bilgi paketlerinde ilan edilen öğretim planına ve AKTS iş yüküne dayalı olarak yürütülür. Her dönem derslerinde bir ara sınav (vize) ve yarıyıl sonu sınavı (final) sınavı uygulanır. Ara sınav %40, final sınavı ise %60 etkilidir. Dersin niteliğine göre ödev, uygulama ve kısa sınavlarla desteklenir, tüm yarıyıl içi çalışmalar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Sınavlar yazılı, sözlü veya uygulamalı biçimde yapılabilir, mesleki uygulama içeren derslerde performans temelli ölçme araçları kullanılır. Öğrencinin sınavlara girebilmesi için derse kayıtlı olması, devam şartını karşılaması ve varsa uygulamaları başarması gerekir. Yarıyıl sonu sınavına giremeyen ya da başarısız olan öğrenciler bütünleme sınavına alınır, bu sınavın notu yarıyıl sonu notunun yerine geçer. Ön koşullu derslerde başarı şartı gözetilir, ders tekrarı ve not yükseltme işlemleri yönetmelik esaslarına göre yürütülür.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Spor Bilimleri Derneği (Spor Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (SPORAK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 25.09.2025–25.09.2027 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Giriş Şartı | Antrenörlük Eğitimi programı özel yetenek sınavı kapsamında öğrenci almaktadır. Lise veya dengi bir okuldan mezun olan öğrenciler ÖSYS sonuçları belli olduktan sonra öğrenci seçme sınavı kılavuzunda belirlenen şartlar çerçevesinde başvuruda bulunabilirler. Sınav tarihi ÖSYM tarafından ilan edildikten sonra adaylar Özel Yetenek Sınavı’na (ÖZYES) başvuru yapar ve sınava girer. Ardından ÖZYES sonuçlarına göre tercih yaparak ilgili programa yerleşme hakkı kazanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Başarma Şartları | Programda mevcut olan 166,5 kredilik (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak. 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Antrenörlük Eğitimi programı mezunları, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatında, kamu kurum ve kuruluşlarının merkez ve taşra örgütlerinde, amatör ve profesyonel spor kulüplerinde antrenör olabilirler. Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TR0030022483
ISCO 08
ISCO 08
Antrenörlük Eğitimi programının amacı, gerekli temel bilgi ve beceriler ile meslek alışkanlığı ve etiğine sahip bireyler yetiştirmektir. Program, alanın ilkelerini, kavramlarını ve uygulamalarını multidisipliner bir yaklaşımla etkili biçimde kullanabilen; Spor Bilimleri alanındaki problemleri tespit edebilen, bu problemleri bilimsel araştırma yöntemleriyle çözümleyebilen, bulgularını yazılı rapor ve sözlü sunumla aktarabilen yetkinlikte mezunlar hedefler. Uzmanlık alanı kapsamında farklı kategori, özel popülasyon ve dezavantajlı gruplardaki bireyleri çalıştırabilme becerisinin kazandırılması esastır. Teknolojik ve bilimsel gelişmeleri takip edebilen, performans ölçümü ve müsabaka analizi yaparak sporcuları değerlendirebilen ve antrenman planlarını oluşturabilen uygulayıcılar yetiştirilmesi amaçlanır. Ayrıca sporun toplumsal düzeyde sürdürülebilir kalkınmasına liderlik becerileriyle ve gönüllülük çalışmalarıyla katkı sunabilen; insan fizyolojisi, anatomisi ve psikolojisi hakkında bilgi sahibi olan; egzersizi koruyucu sağlık unsuru olarak konumlandırıp hastalıkların önlenmesi ve tedavisindeki öneminin bilincinde bireyler yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Spor Bilimleri Fakültesi derslik ve tesislerinde teorik ve uygulamalı dersler gerçekleştirilmektedir. Ayrıca Gençlik ve Spor Bakanlığı'na bağlı spor kulüplerinde ve özel spor kulüplerinde "İşletmede Mesleki Eğitim Uygulaması I" ve "İşletmede Mesleki Eğitim Uygulaması II" derslerinin eğitimleri uygulamalı olarak verilmektedir.
- 1. Antrenörlük eğitimi ile ilgili öğretim programları, öğretim stratejileri, yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme yöntemlerinin teorik ve uygulama yeterliliğine sahiptir ve bu becerileri karşılaştığı problemlerin çözümünde kullanır.
- 2. Antrenörlük alanında uygulamaya yönelik temel bir problemin tanımlanmasında ve çözümünde kullanılabilecek ilkeleri bilir, çözüm önerileri geliştirir ve uygular.
- 3. Araştırmacı özelliği ile problem olarak gördüğü konularda üniversite ya da araştırma birimleriyle işbirliği yapabilir, ortak akıl ile problemleri çağdaş yöntemlerle çözer ve geliştirir.
- 4. Antrenörlük alanıyla ilgili uygulamalarda gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra ilgili olduğu dalda dünyadaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip etme ve uygulama becerisine sahiptir.
- 5. Antrenörlük eğitiminin disiplin içi ve çoklu disiplinler yapısını kavramış, mesleki bilgi ve becerileri bakımından donanımlı, spor ve spor branşına ait problemler konusunda bireysel ve/veya araştırma birimleri ile ortak çalışabilen niteliklere sahiptir.
- 6. Bireylerle iyi ve etkili iletişim kurar, alanındaki duygu, düşünce, görüş ve projelerini etkili bir şekilde aktarabilir, İngilizceyi iyi düzeyde bilir, lider, araştırmacı kimliğe sahiptir.
- 7. Multi-disipliner alanlardan yararlanarak, öğretim programlarından en az iki adet alan dışı ders alır.
- 8. Sürdürülebilir spor anlayışını geliştirmeyi hedef alan, antrenörlük ve spor bilimleri alanındaki kaynakları takip eden, ilgili olduğu spor dalında veya dallarında dünyadaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilen, sonuçlarını yorumlayıp uygulamaya aktarabilme becerisine sahiptir.
- 9. Sporcu sağlığını ve güvenliğini korumayı ilke edinmiş, bilimsel ve sosyal etik anlayışını benimsemiş, sporun taraflarının görev ve sorumluluklarını dürüstlük, adalet, açıklık, tarafsız ve saygı gibi evrensel değerlerin bilincine sahiptir.
- 10. Spor yönetimini, organizasyonlarını kavrama alana entegre etme, spor girişimciliğini ve inovasyonunu takip etme, geliştirme ve alanda uygulayabilme becerisine sahiptir.
- 11. Spor bilimleri uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini analiz eder ve bu bilgileri sporcu gelişimi, performans yönetimi ve sporla ilgili sorunların çözümünde etkin bir şekilde kullanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bursa Uludağ Üniversitesi Lisans ve Önlisans Yönetmeliği'ndeki koşullara uygun olarak yürütülür.
(https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/167318?AspxAutoDetectCookieSupport=1)
Ölçme ve değerlendirme süreçleri, ders bilgi paketlerinde ilan edilen öğretim planına ve AKTS iş yüküne dayalı olarak yürütülür. Her dönem derslerinde bir ara sınav (vize) ve yarıyıl sonu sınavı (final) sınavı uygulanır. Ara sınav %40, final sınavı ise %60 etkilidir. Dersin niteliğine göre ödev, uygulama ve kısa sınavlarla desteklenir, tüm yarıyıl içi çalışmalar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Sınavlar yazılı, sözlü veya uygulamalı biçimde yapılabilir, mesleki uygulama içeren derslerde performans temelli ölçme araçları kullanılır. Öğrencinin sınavlara girebilmesi için derse kayıtlı olması, devam şartını karşılaması ve varsa uygulamaları başarması gerekir. Yarıyıl sonu sınavına giremeyen ya da başarısız olan öğrenciler bütünleme sınavına alınır, bu sınavın notu yarıyıl sonu notunun yerine geçer. Ön koşullu derslerde başarı şartı gözetilir, ders tekrarı ve not yükseltme işlemleri yönetmelik esaslarına göre yürütülür.
| Başarı Derecesi | Harf Notu | Ağırlık Katsayısı |
|---|---|---|
| Mükemmel | AA | 4.00 |
| Pekiyi | BA | 3.50 |
| İyi | BB | 3.00 |
| Orta | CB | 2.50 |
| Geçer | CC | 2.00 |
| Koşullu Geçer | DC | 1.50 |
| Koşullu Geçer | DD | 1.00 |
| Başarısız | FD | 0.50 |
| Başarısız | FF | 0.00 |
| İşaret | Açıklamalar | GANO’ya Etkisi |
|---|---|---|
| D | Devamsız. Devam veya uygulama koşulu sağlanmadı. | FF olarak dahil edilir |
| S | Süren çalışma. Devam eden ders süreçleri. | Dahil edilmez |
| E | Eksik. Belgeli gerekçe ile laboratuvar, proje, ödev vb. tamamlanmadı. 15 gün içinde tamamlanmazsa FF’ye dönüşür. | Tamamlanana kadar dahil edilmez, süre sonunda FF olabilir |
| G | Geçer. Yeterlik esaslı başarı. | Dahil edilmez |
| M | Muaf. Denklik verilen ancak harf notu olmayan ders. | Dahil edilmez |
| K | Kalır. Yeterlik sağlanamadı. | Dahil edilmez |
| İ | İptal. Müfredattan kaldırılan ya da muafiyeti yapılmamış derste önceki başarısızlık. Mezuniyet sonrası belgelerde yer almaz. | Dahil edilmez |
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Spor Bilimleri Derneği (Spor Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (SPORAK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 25.09.2025–25.09.2027
Antrenörlük Eğitimi programı özel yetenek sınavı kapsamında öğrenci almaktadır. Lise veya dengi bir okuldan mezun olan öğrenciler ÖSYS sonuçları belli olduktan sonra öğrenci seçme sınavı kılavuzunda belirlenen şartlar çerçevesinde başvuruda bulunabilirler. Sınav tarihi ÖSYM tarafından ilan edildikten sonra adaylar Özel Yetenek Sınavı’na (ÖZYES) başvuru yapar ve sınava girer. Ardından ÖZYES sonuçlarına göre tercih yaparak ilgili programa yerleşme hakkı kazanır.
Antrenörlük Eğitimi programı mezunları, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatında, kamu kurum ve kuruluşlarının merkez ve taşra örgütlerinde, amatör ve profesyonel spor kulüplerinde antrenör olabilirler.
Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
| Qualification Code | TR0030022483 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Qualification Title | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Awarding Body | Bursa Uludağ University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Awarding Body Contact | Görükle Campus 16059 Nilüfer/BURSA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Awarding Body Url | https://www.uludag.edu.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Orientation | Academic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Thematic Areas | Sports | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| National Occupation Classification |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Program Profile | The Coaching Education program aims to educate individuals who possess the requisite fundamental knowledge and skills alongside appropriate professional habits and ethics. It targets graduates who can effectively apply the principles, concepts, and practices of the field through a multidisciplinary approach, who can identify problems in Sports Sciences, generate solutions using scientific research methods, and communicate findings through written reports and oral presentations. Within the scope of specialization, the program seeks to equip students with the ability to coach individuals across different categories, special populations, and disadvantaged groups. It further aims to prepare practitioners who follow technological and scientific developments, evaluate athletes through performance measurement and competition analysis, and design training plans. Additionally, the program endeavors to cultivate individuals who contribute to the sustainable development of sport at the societal level through leadership and volunteer engagement, who possess knowledge of human physiology, anatomy, and psychology, and who recognize exercise as a component of preventive health with a clear understanding of its role in the prevention and treatment of disease. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Learning Environments | Education and instruction are delivered in a full-time, on-campus format. Theoretical and practical courses are conducted in the classrooms and facilities of the Faculty of Sport Sciences. In addition, the courses “Workplace-Based Vocational Training I” and “Workplace-Based Vocational Training II” (İşletmede Mesleki Eğitim Uygulaması I/II) are offered as applied training at sports clubs affiliated with the Ministry of Youth and Sports and at private sports clubs. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Description | 1. Possesses theoretical and practical proficiency in coaching-education curricula, instructional strategies, methods and techniques, and assessment–evaluation approaches, and applies these competencies to solve encountered problems. 2. Knows the principles applicable to identifying and resolving practice-oriented problems in coaching, develops solution proposals, and implements them. 3. Collaborates with universities or research units on issues identified as problems, and, through collective reasoning and contemporary methods, generates and refines solutions in a research-oriented manner. 4. Demonstrates the ability to develop, select, and use up-to-date, functional tools required for coaching practice, and to monitor and apply global scientific and technological advances in the relevant discipline. 5. Understands the intra- and multidisciplinary structure of coaching education, is well equipped in professional knowledge and skills, and can work individually and/or jointly with research units on problems related to sport and specific sport branches. 6. Communicates effectively with individuals, can convey field-specific feelings, thoughts, views, and projects clearly, has strong command of English, and exhibits leadership and a research-oriented profile. 7. Benefits from multidisciplinary domains by completing at least two out-of-field courses within instructional programs. 8. Aims to advance a sustainable understanding of sport, follows the literature in coaching and sport sciences, keeps abreast of global scientific and technological developments in the relevant sport discipline(s), and is able to interpret outcomes and translate them into practice. 9. Adopts the protection of athlete health and safety as a guiding principle, embraces scientific and social ethics, and is cognizant of universal values—honesty, justice, transparency, impartiality, and respect—in relation to the duties and responsibilities of stakeholders in sport. 10. Is able to comprehend and integrate sport management and organizations into the field, and to track, develop, and implement sport entrepreneurship and innovation. 11. Analyzes the universal and societal impacts of sport-science practices and uses this knowledge effectively in athlete development, performance management, and the resolution of sport-related problems. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Key Competencies | Possesses advanced proficiency in the following key competencies:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Further Info | Education and instruction are carried out in accordance with the conditions stipulated in the Bursa Uludağ University Undergraduate and Associate Degree Regulations. (https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/167318?AspxAutoDetectCookieSupport=1) Assessment and evaluation processes are conducted in accordance with the teaching plan announced in the course information packages and the ECTS workload. Each semester includes one midterm and one end-of-term (final) examination, with the midterm weighted 40% and the final 60%. Depending on the nature of the course, assessments are supported by assignments, practicums, and quizzes, and all in-term work is graded on a 100-point scale. Examinations may be written, oral, or practical, and performance-based measures are employed in practice-oriented courses. To be eligible for examinations, students must be registered for the course, meet attendance requirements, and complete any associated practicums. Students who miss or fail the end-of-term examination sit a resit examination, the score of which replaces the final exam grade. Prerequisite requirements are observed, and course repetition and grade-improvement procedures are carried out in accordance with the relevant regulations.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Quality Assurance | For the safeguarding of quality in higher education programs: The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, regulating, managing, and supervising education and instruction and other activities conducted at higher education institutions. Each year, “University Monitoring and Evaluation Reports” pertaining to higher education institutions are published within the framework of criteria set by YÖK. Based on these reports, documents containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions are prepared and shared with the public by YÖK. In addition, YÖK annually publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative, and financial data on foundation universities; these reports, which contain quantitative and qualitative assessments of foundation institutions, are likewise shared with the public. Quality assurance of undergraduate degree programs in higher education is ensured in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs” as follows:
Turkish Sports Science Association — Board for the Evaluation and Accreditation of Sports Science Education Programs (SPORAK) Accreditation Start/End Dates: 25 September 2025–25 September 2027 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Access Requirements | Within the scope of its Special Talent Examination, the Coaching Education program admits students through an aptitude-based selection process. Graduates of high schools or equivalent institutions may apply in line with the conditions specified in the student selection examination guide after national examination (ÖSYS) results are announced. Following the announcement of the examination date by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM), candidates apply for and sit the Special Talent Examination (ÖZYES). Based on their ÖZYES results, candidates submit their preferences and, if eligible, are placed in the relevant program. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Conditions for Success | Successfully complete all courses in the program totaling 166.5 local credits (240 ECTS in total). Maintain a minimum cumulative Grade Point Average of 2.00 on a 4.00 scale. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Coaching Education program may work as coaches within the central and provincial organizations of the General Directorate of Youth and Sports, in the central and provincial units of public institutions and agencies, and in amateur or professional sports clubs. Holders of a bachelor’s degree may pursue master’s programs and, if they meet the relevant requirements, doctoral and Proficiency in Arts programs that admit students with a bachelor’s degree. Undergraduates are entitled to apply to double-major programs offered by their institutions. Students enrolled in a double-major may take courses from both degree programs concurrently and, if successful, receive two separate bachelor’s diplomas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles for Transfers Between Associate and Bachelor’s Level Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates of Vocational Schools and Open Education Programs to Bachelor’s Degree Programs 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article 35) 2.1. Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Validity Period (If Any) | The qualification remains valid indefinitely. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TR0030022483
ISCO 08
ISCO 08
The Coaching Education program aims to educate individuals who possess the requisite fundamental knowledge and skills alongside appropriate professional habits and ethics. It targets graduates who can effectively apply the principles, concepts, and practices of the field through a multidisciplinary approach, who can identify problems in Sports Sciences, generate solutions using scientific research methods, and communicate findings through written reports and oral presentations. Within the scope of specialization, the program seeks to equip students with the ability to coach individuals across different categories, special populations, and disadvantaged groups. It further aims to prepare practitioners who follow technological and scientific developments, evaluate athletes through performance measurement and competition analysis, and design training plans. Additionally, the program endeavors to cultivate individuals who contribute to the sustainable development of sport at the societal level through leadership and volunteer engagement, who possess knowledge of human physiology, anatomy, and psychology, and who recognize exercise as a component of preventive health with a clear understanding of its role in the prevention and treatment of disease.
Education and instruction are delivered in a full-time, on-campus format. Theoretical and practical courses are conducted in the classrooms and facilities of the Faculty of Sport Sciences. In addition, the courses “Workplace-Based Vocational Training I” and “Workplace-Based Vocational Training II” (İşletmede Mesleki Eğitim Uygulaması I/II) are offered as applied training at sports clubs affiliated with the Ministry of Youth and Sports and at private sports clubs.
1. Possesses theoretical and practical proficiency in coaching-education curricula, instructional strategies, methods and techniques, and assessment–evaluation approaches, and applies these competencies to solve encountered problems.
2. Knows the principles applicable to identifying and resolving practice-oriented problems in coaching, develops solution proposals, and implements them.
3. Collaborates with universities or research units on issues identified as problems, and, through collective reasoning and contemporary methods, generates and refines solutions in a research-oriented manner.
4. Demonstrates the ability to develop, select, and use up-to-date, functional tools required for coaching practice, and to monitor and apply global scientific and technological advances in the relevant discipline.
5. Understands the intra- and multidisciplinary structure of coaching education, is well equipped in professional knowledge and skills, and can work individually and/or jointly with research units on problems related to sport and specific sport branches.
6. Communicates effectively with individuals, can convey field-specific feelings, thoughts, views, and projects clearly, has strong command of English, and exhibits leadership and a research-oriented profile.
7. Benefits from multidisciplinary domains by completing at least two out-of-field courses within instructional programs.
8. Aims to advance a sustainable understanding of sport, follows the literature in coaching and sport sciences, keeps abreast of global scientific and technological developments in the relevant sport discipline(s), and is able to interpret outcomes and translate them into practice.
9. Adopts the protection of athlete health and safety as a guiding principle, embraces scientific and social ethics, and is cognizant of universal values—honesty, justice, transparency, impartiality, and respect—in relation to the duties and responsibilities of stakeholders in sport.
10. Is able to comprehend and integrate sport management and organizations into the field, and to track, develop, and implement sport entrepreneurship and innovation.
11. Analyzes the universal and societal impacts of sport-science practices and uses this knowledge effectively in athlete development, performance management, and the resolution of sport-related problems.
Possesses advanced proficiency in the following key competencies:
-
Literacy competence
-
Multilingual competence
-
Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
-
Digital competence
-
Personal, social, and learning to learn competence
-
Citizenship competence
-
Entrepreneurship competence
-
Cultural awareness and expression competence
Education and instruction are carried out in accordance with the conditions stipulated in the Bursa Uludağ University Undergraduate and Associate Degree Regulations.
(https://kms.kaysis.gov.tr/Home/Goster/167318?AspxAutoDetectCookieSupport=1)
Assessment and evaluation processes are conducted in accordance with the teaching plan announced in the course information packages and the ECTS workload. Each semester includes one midterm and one end-of-term (final) examination, with the midterm weighted 40% and the final 60%. Depending on the nature of the course, assessments are supported by assignments, practicums, and quizzes, and all in-term work is graded on a 100-point scale. Examinations may be written, oral, or practical, and performance-based measures are employed in practice-oriented courses. To be eligible for examinations, students must be registered for the course, meet attendance requirements, and complete any associated practicums. Students who miss or fail the end-of-term examination sit a resit examination, the score of which replaces the final exam grade. Prerequisite requirements are observed, and course repetition and grade-improvement procedures are carried out in accordance with the relevant regulations.
| Grade Descriptor | Letter Grade | Grade Point |
|---|---|---|
| Excellent | AA | 4.00 |
| Very Good | BA | 3.50 |
| Good | BB | 3.00 |
| Fair | CB | 2.50 |
| Satisfactory | CC | 2.00 |
| Conditionally Pass | DC | 1.50 |
| Conditionally Pass | DD | 1.00 |
| Fail | FD | 0.50 |
| Fail | FF | 0.00 |
| Mark | Description | Effect on GPA |
|---|---|---|
| D | Absence. Attendance or practical requirements not met. | Counted as FF |
| S | In progress. Ongoing coursework. | Not included |
| E | Incomplete. Documented reason for missing lab, project, assignment or similar. Must be completed within 15 days after grade submission. Otherwise converts to FF. | Not included until completed, then may become FF if unresolved |
| G | Pass. Competency-based success. | Not included |
| M | Exempt. Course recognized as equivalent without a letter grade. | Not included |
| K | Fail. Competency not achieved. | Not included |
| İ | Cancelled. Previously failed course removed from curriculum or without exemption/transfer. Shown on pre-graduation transcript only, not on post-graduation transcript or diploma supplement. | Not included |
For the safeguarding of quality in higher education programs:
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, regulating, managing, and supervising education and instruction and other activities conducted at higher education institutions. Each year, “University Monitoring and Evaluation Reports” pertaining to higher education institutions are published within the framework of criteria set by YÖK. Based on these reports, documents containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions are prepared and shared with the public by YÖK. In addition, YÖK annually publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative, and financial data on foundation universities; these reports, which contain quantitative and qualitative assessments of foundation institutions, are likewise shared with the public. Quality assurance of undergraduate degree programs in higher education is ensured in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs” as follows:
-
Design and Approval of Curricula:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of undergraduate departments and programs at higher education institutions.
1.2. The curricula of undergraduate programs and the learning outcomes to be attained by students in each program are determined by the senates of higher education institutions in line with the core principles set by YÖK on these matters.
1.3. After the curricula of National Core Education Programs are approved by the relevant Deans’ Council, they are implemented by higher education institutions with YÖK’s approval.
-
Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes to be attained by students in each undergraduate program are carried out in accordance with the education-instruction and examination regulations prepared by higher education institutions, in line with the core principles established by YÖK.
-
Certification: Students enrolled in undergraduate programs are awarded a bachelor’s diploma upon successful completion of the course credits and other requirements determined by the higher education institution.
-
Self-Assessment and External Evaluation: Within the scope of continuous monitoring, higher education institutions submit their “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year to the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” it prepares on the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that program qualifications are assured in terms of quality. Pursuant to YÖKAK regulations, regular review activities are conducted regarding the specified qualifications.
Turkish Sports Science Association — Board for the Evaluation and Accreditation of Sports Science Education Programs (SPORAK)
Accreditation Start/End Dates: 25 September 2025–25 September 2027
Within the scope of its Special Talent Examination, the Coaching Education program admits students through an aptitude-based selection process. Graduates of high schools or equivalent institutions may apply in line with the conditions specified in the student selection examination guide after national examination (ÖSYS) results are announced. Following the announcement of the examination date by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM), candidates apply for and sit the Special Talent Examination (ÖZYES). Based on their ÖZYES results, candidates submit their preferences and, if eligible, are placed in the relevant program.
Graduates of the Coaching Education program may work as coaches within the central and provincial organizations of the General Directorate of Youth and Sports, in the central and provincial units of public institutions and agencies, and in amateur or professional sports clubs.
Holders of a bachelor’s degree may pursue master’s programs and, if they meet the relevant requirements, doctoral and Proficiency in Arts programs that admit students with a bachelor’s degree.
Undergraduates are entitled to apply to double-major programs offered by their institutions. Students enrolled in a double-major may take courses from both degree programs concurrently and, if successful, receive two separate bachelor’s diplomas.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles for Transfers Between Associate and Bachelor’s Level Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates of Vocational Schools and Open Education Programs to Bachelor’s Degree Programs
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council
The qualification remains valid indefinitely.
