Yeterlilik Kodu

TR0030032866

Yeterlilik Adı
Psikoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Medipol Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiHacı Bayram, Talatpaşa Blv No: 2, 06050 Altındağ/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttps://ankaramedipol.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Psikoloji Bölümü'nün amacı, ulusal ve uluslararası alanlarda mesleki yeterliliğe sahip, eleştirel ve analitik düşünce sürecini kullanarak toplumsal ve toplumlararası sorunları çözümlemeye katkıda bulunabilecek, psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarında görev alan ve alanındaki konuları ve gelişimleri takip ederek kendini geliştiren ve bu gelişimlere katkıda bulunan, araştıran, üreten ve bu yenilikleri uygulayabilen psikologlar ve araştırmacılar yetiştirmektir.

Bu program İngilizce olarak da eğitim vermektedir.

Öğrenme Ortamları
  • Dersler teknik alt yapıya sahip dersliklerde örgün olarak yürütülmektedir.
  • Bölüm ait laboratuvarlar bazı lisans derslerinin içeriklerinin desteklenmesi amacıyla kullanılmaktadır.
  • Öğrenciler psikolog çalıştıran kurumlarda staj yapabilmektedir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. Psikolojinin farklı alt alanlarının temel kavramlarını ve kuramlarını açıklar.
  2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırır.
  3. Alandaki yeni gelişmeleri mevcut bilgileriyle ilişkilendirir.
  4. Mesleki sorumluluklarını, yetki ve sınırlarını açıklar.
  5. Psikolojik sorunları tanır, yorumlar, uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunar veya doğru yönlendirmeyi yapar.
  6. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
  7. Alanı ile ilgili proje ekiplerinde yer alır.
  8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşır.
  9. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel çeşitlilikleri önemser.
  10. Karşılaştığı yeni görüşleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgular ve eleştirir.
  11. Araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
  12. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
  13. Uygun bilimsel yöntemlerle bir araştırma yapma, bulguları yorumlama, sonuçlarını akademik camiada duyurma becerisine sahiptir.
  14. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını tanır, bu araçları kullanma becerisine sahiptir.
  15. Temel seviye İngilizce okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerisine sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrencilerin öğrenme düzeyleri dönem başlamadan önce belirlenmiş sınav, ödev, sunum gibi yöntemlerle değerlendirilmektedir. Bu yöntemlerle ilgili bilgilendirme dönem başında öğrencilerle paylaşılan ders izlencesi ile Üniversite internet sayfasında yer alan bilgi paketi ile yapılmaktadır.
  • Sınavlarda sadece çoktan seçmeli sorular değil, kısa cevap, açık uçlu, eşleştirme gibi farklı tarzlarda sorular yer almaktadır.
  • Sınav haftası akademik yılın başında internet sayfasında yer alan akademik takvimde ilan edilmekte ve sınavlar akademik takvime uygun olarak gerçekleştirilmektedir.
  • Ders başarı notu ve harflendirme için not aralığı aşağıdaki gibidir:
  • 95-100 A

    90-94 A-

    85-89 B+

    80-84 B

    75-79 B-

    70-74 C+

    65-69 C

    60-64 C-

    0-59 F

Kalite Güvencesi
  • Tüm eğitim ve öğretim süreçleri 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ve Ankara Medipol Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde gerçekleştirilmektedir.

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

 

  • Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
  • Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  • Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  •  
  • Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  • Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
  • Psikoloji Bölümü, Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından yetkilendirilmiş Türk Psikologlar Derneği Psikoloji Programları Akreditasyon Birimi tarafından 17/02/2030 yılına kadar akredite edilmiştir.
Giriş Şartı

Lise eğitimini tamamlayan ve Yükseköğretim Kurumları Sınavına (YKS) giren öğrenciler, Öğrenci Seçme ve Yerleşme Merkezi (ÖSYM) tarafından oluşturulan tercih sistemi üzerinden Bölümü tercih ederler. Eşit ağırlık alanında puan türleri dikkate alınarak öğrenciler her yıl Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen kontenjan dahilinde bölüme yerleştirilirler.

Başarma ŞartlarıPsikoloji Bölümü lisans programı zorunlu dersler ve seçmeli derslerden oluşmaktadır. Programdan mezun olabilmek için 240 AKTS karşılığı olan derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, mezun oldukları andan itibaren kamu, üniversite ve vakıf hastaneleri, cezaevleri, huzurevleri, yaşlı bakım merkezleri, askeri kurumlar, belediyeler, valilikler, ölçme değerlendirme merkezleri, psikoteknik merkezleri ve toplum ruh sağlığı merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilmektedirler. Bu program mezunları, Kamu Personel Seçme Sınavından (KPSS) gereken puanı almaları durumunda bahsedilen kamu alanlarına psikolog olarak atanmaktadır. Ayrıca Psikoloji Bölümü mezunlarının bu alanların yanı sıra akademisyen olarak çalışma olanakları da mevcuttur.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

3. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

4. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

5. Ankara Medipol Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030032866


Yeterlilik Adı
Psikoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Medipol Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Hacı Bayram, Talatpaşa Blv No: 2, 06050 Altındağ/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Psikoloji Bölümü'nün amacı, ulusal ve uluslararası alanlarda mesleki yeterliliğe sahip, eleştirel ve analitik düşünce sürecini kullanarak toplumsal ve toplumlararası sorunları çözümlemeye katkıda bulunabilecek, psikolojinin kuramsal ve uygulama alanlarında görev alan ve alanındaki konuları ve gelişimleri takip ederek kendini geliştiren ve bu gelişimlere katkıda bulunan, araştıran, üreten ve bu yenilikleri uygulayabilen psikologlar ve araştırmacılar yetiştirmektir.

Bu program İngilizce olarak da eğitim vermektedir.


Öğrenme Ortamları
  • Dersler teknik alt yapıya sahip dersliklerde örgün olarak yürütülmektedir.
  • Bölüm ait laboratuvarlar bazı lisans derslerinin içeriklerinin desteklenmesi amacıyla kullanılmaktadır.
  • Öğrenciler psikolog çalıştıran kurumlarda staj yapabilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. Psikolojinin farklı alt alanlarının temel kavramlarını ve kuramlarını açıklar.
  2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırır.
  3. Alandaki yeni gelişmeleri mevcut bilgileriyle ilişkilendirir.
  4. Mesleki sorumluluklarını, yetki ve sınırlarını açıklar.
  5. Psikolojik sorunları tanır, yorumlar, uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunar veya doğru yönlendirmeyi yapar.
  6. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
  7. Alanı ile ilgili proje ekiplerinde yer alır.
  8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşır.
  9. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel çeşitlilikleri önemser.
  10. Karşılaştığı yeni görüşleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgular ve eleştirir.
  11. Araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
  12. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
  13. Uygun bilimsel yöntemlerle bir araştırma yapma, bulguları yorumlama, sonuçlarını akademik camiada duyurma becerisine sahiptir.
  14. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını tanır, bu araçları kullanma becerisine sahiptir.
  15. Temel seviye İngilizce okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerisine sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrencilerin öğrenme düzeyleri dönem başlamadan önce belirlenmiş sınav, ödev, sunum gibi yöntemlerle değerlendirilmektedir. Bu yöntemlerle ilgili bilgilendirme dönem başında öğrencilerle paylaşılan ders izlencesi ile Üniversite internet sayfasında yer alan bilgi paketi ile yapılmaktadır.
  • Sınavlarda sadece çoktan seçmeli sorular değil, kısa cevap, açık uçlu, eşleştirme gibi farklı tarzlarda sorular yer almaktadır.
  • Sınav haftası akademik yılın başında internet sayfasında yer alan akademik takvimde ilan edilmekte ve sınavlar akademik takvime uygun olarak gerçekleştirilmektedir.
  • Ders başarı notu ve harflendirme için not aralığı aşağıdaki gibidir:
  • 95-100 A

    90-94 A-

    85-89 B+

    80-84 B

    75-79 B-

    70-74 C+

    65-69 C

    60-64 C-

    0-59 F


Kalite Güvencesi
  • Tüm eğitim ve öğretim süreçleri 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ve Ankara Medipol Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde gerçekleştirilmektedir.

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

 

  • Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
  • Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  • Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  •  
  • Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  • Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
  • Psikoloji Bölümü, Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından yetkilendirilmiş Türk Psikologlar Derneği Psikoloji Programları Akreditasyon Birimi tarafından 17/02/2030 yılına kadar akredite edilmiştir.

Giriş Şartı

Lise eğitimini tamamlayan ve Yükseköğretim Kurumları Sınavına (YKS) giren öğrenciler, Öğrenci Seçme ve Yerleşme Merkezi (ÖSYM) tarafından oluşturulan tercih sistemi üzerinden Bölümü tercih ederler. Eşit ağırlık alanında puan türleri dikkate alınarak öğrenciler her yıl Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen kontenjan dahilinde bölüme yerleştirilirler.


Başarma Şartları
Psikoloji Bölümü lisans programı zorunlu dersler ve seçmeli derslerden oluşmaktadır. Programdan mezun olabilmek için 240 AKTS karşılığı olan derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar, mezun oldukları andan itibaren kamu, üniversite ve vakıf hastaneleri, cezaevleri, huzurevleri, yaşlı bakım merkezleri, askeri kurumlar, belediyeler, valilikler, ölçme değerlendirme merkezleri, psikoteknik merkezleri ve toplum ruh sağlığı merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilmektedirler. Bu program mezunları, Kamu Personel Seçme Sınavından (KPSS) gereken puanı almaları durumunda bahsedilen kamu alanlarına psikolog olarak atanmaktadır. Ayrıca Psikoloji Bölümü mezunlarının bu alanların yanı sıra akademisyen olarak çalışma olanakları da mevcuttur.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

3. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

4. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

5. Ankara Medipol Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030032866

Qualification Title
Bachelor’s Degree in Psychology
Awarding Body
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 6
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The aim of the Department of Psychology is to train psychologists and researchers who are professionally competent at national and international levels, capable of contributing to the resolution of social and inter-social problems by using critical and analytical thinking processes, working in the theoretical and practical fields of psychology,  improving themselves by following the issues and developments in their field, and contributing to these developments through research, produce, and apply these innovations.

This programme is also offered in English.

Learning Environments
  • Classes are conducted in classrooms equipped with technical infrastructure.
  • The department's laboratories are used to support the content of some undergraduate courses.
  • Students can do internships at institutions that employ psychologists.
Description
  1. Explains the basic concepts and the basic theories of different subfields within psychology.
  2. Compares the theories and the schools within the history of psychology.
  3. Integrates the current developments within the field with their existing knowledge.
  4. Identifies the psychological problems, interprets them, offers solutions by using expert knowledge or provides the appropriate referral.
  5. Has the ability to conduct research with using the appropriate scientific methodology, interpret the findings and disseminate the results within the academic community.
  6. Takes part in the research projects within the field.
  7. Objectively criticizes and questions the new positions from a scientific perspective.
  8. Adopts the principle of lifelong learning and follows the developments within the field.
  9. Shares the findings, knowledge and proposed solutions about a problem with colleagues or people who are not familiar to the field, by appropriate written or oral means.
  10. Has the sense of social responsibility and applies his/her professional qualifications to solve the problems in the environment.
  11. Identifies the basic psychological tools of testing and measurement, has the ability to use such tools.
  12. Explains professional responsibilities, competencies and limits.
  13. Follows the ethical principles within research and practice.
  14. Promotes the individual and cultural diversity within research and practice.
  15. Has the basic level of reading, writing, listening and speaking skills in English.
Key Competencies
  • Reading and writing competence
  • Multi language competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • Students' learning levels are assessed using methods such as exams, assignments, and presentations determined before the start of the semester. Information about these methods is shared with students at the beginning of the semester through the course syllabus and the information package available on the University's website.
  • Exams include not only multiple-choice questions but also different question types such as short-answer, open-ended, and matching questions.
  • The exam week is announced at the beginning of the academic year on the academic calendar available on the website, and exams are conducted in accordance with the academic calendar.
  • The grade range for course success and letter grades is as follows:
  • 95-100 A

    90-94 A-

    85-89 B+

    80-84 B

    75-79 B-

    70-74 C+

    65-69 C

    60-64 C-

    0-59 F

Quality Assurance

All education and training processes are carried out in accordance with the Higher Education Law No. 2547 and the Ankara Medipol University Undergraduate and Graduate Education, Training and Examination Regulations.

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.

2. Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.

The Department of Psychology has been accredited by the Turkish Psychologists Association Psychology Programmes Accreditation Unit, authorised by the Higher Education Quality Council, until 17/02/2030.

Access Requirements

Students who have completed their secondary education and taken the Higher Education Institutions Examination (YKS) select the department through the preference system created by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). Students are placed in the department within the quota determined each year by the Higher Education Council, taking into account the types of scores in the equal weighting field.

Conditions for SuccessThe undergraduate program of the Department of Psychology consists of compulsory and elective courses. To graduate from the programme, students must successfully complete all courses equivalent to 240 ECTS credits and have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can work in various fields such as public, university and foundation hospitals, prisons, nursing homes, elderly care centres, military institutions, municipalities, governor's offices, measurement and evaluation centres, psychotechnical centres and community mental health centres after graduation. Graduates of this programme can be appointed as psychologists in the aforementioned public sectors if they obtain the required score in the Public Personnel Selection Examination (KPSS). Additionally, graduates of the Department of Psychology have opportunities to work as academics in these fields as well.

Legal Basis
  1. Higher Education Act of 2547
  2. Regulations on the Principles Concerning the Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions
  3. Higher Education Act of 2547 (Additional Article 35)
  4. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council
  5. Ankara Medipol University Undergraduate and Graduate Education, Teaching and Examination Regulations 
Validity Period (If Any)

The qualification is always valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030032866


Qualification Title
Bachelor’s Degree in Psychology

Awarding Body

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The aim of the Department of Psychology is to train psychologists and researchers who are professionally competent at national and international levels, capable of contributing to the resolution of social and inter-social problems by using critical and analytical thinking processes, working in the theoretical and practical fields of psychology,  improving themselves by following the issues and developments in their field, and contributing to these developments through research, produce, and apply these innovations.

This programme is also offered in English.


Learning Environments
  • Classes are conducted in classrooms equipped with technical infrastructure.
  • The department's laboratories are used to support the content of some undergraduate courses.
  • Students can do internships at institutions that employ psychologists.

Description
  1. Explains the basic concepts and the basic theories of different subfields within psychology.
  2. Compares the theories and the schools within the history of psychology.
  3. Integrates the current developments within the field with their existing knowledge.
  4. Identifies the psychological problems, interprets them, offers solutions by using expert knowledge or provides the appropriate referral.
  5. Has the ability to conduct research with using the appropriate scientific methodology, interpret the findings and disseminate the results within the academic community.
  6. Takes part in the research projects within the field.
  7. Objectively criticizes and questions the new positions from a scientific perspective.
  8. Adopts the principle of lifelong learning and follows the developments within the field.
  9. Shares the findings, knowledge and proposed solutions about a problem with colleagues or people who are not familiar to the field, by appropriate written or oral means.
  10. Has the sense of social responsibility and applies his/her professional qualifications to solve the problems in the environment.
  11. Identifies the basic psychological tools of testing and measurement, has the ability to use such tools.
  12. Explains professional responsibilities, competencies and limits.
  13. Follows the ethical principles within research and practice.
  14. Promotes the individual and cultural diversity within research and practice.
  15. Has the basic level of reading, writing, listening and speaking skills in English.

Key Competencies
  • Reading and writing competence
  • Multi language competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • Students' learning levels are assessed using methods such as exams, assignments, and presentations determined before the start of the semester. Information about these methods is shared with students at the beginning of the semester through the course syllabus and the information package available on the University's website.
  • Exams include not only multiple-choice questions but also different question types such as short-answer, open-ended, and matching questions.
  • The exam week is announced at the beginning of the academic year on the academic calendar available on the website, and exams are conducted in accordance with the academic calendar.
  • The grade range for course success and letter grades is as follows:
  • 95-100 A

    90-94 A-

    85-89 B+

    80-84 B

    75-79 B-

    70-74 C+

    65-69 C

    60-64 C-

    0-59 F


Quality Assurance

All education and training processes are carried out in accordance with the Higher Education Law No. 2547 and the Ankara Medipol University Undergraduate and Graduate Education, Training and Examination Regulations.

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.

2. Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.

The Department of Psychology has been accredited by the Turkish Psychologists Association Psychology Programmes Accreditation Unit, authorised by the Higher Education Quality Council, until 17/02/2030.


Access Requirements

Students who have completed their secondary education and taken the Higher Education Institutions Examination (YKS) select the department through the preference system created by the Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). Students are placed in the department within the quota determined each year by the Higher Education Council, taking into account the types of scores in the equal weighting field.


Conditions for Success
The undergraduate program of the Department of Psychology consists of compulsory and elective courses. To graduate from the programme, students must successfully complete all courses equivalent to 240 ECTS credits and have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates can work in various fields such as public, university and foundation hospitals, prisons, nursing homes, elderly care centres, military institutions, municipalities, governor's offices, measurement and evaluation centres, psychotechnical centres and community mental health centres after graduation. Graduates of this programme can be appointed as psychologists in the aforementioned public sectors if they obtain the required score in the Public Personnel Selection Examination (KPSS). Additionally, graduates of the Department of Psychology have opportunities to work as academics in these fields as well.


Legal Basis
  1. Higher Education Act of 2547
  2. Regulations on the Principles Concerning the Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions
  3. Higher Education Act of 2547 (Additional Article 35)
  4. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council
  5. Ankara Medipol University Undergraduate and Graduate Education, Teaching and Examination Regulations 

Validity Period (If Any)

The qualification is always valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode