Yeterlilik Kodu | TR0030035469 | |
Yeterlilik Adı | İç Mekan Tasarımı Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi 54050 Serdivan/SAKARYA | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.subu.edu.tr/tr | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Moda, iç ve endüstriyel tasarım | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYS) Merkezi tarafından yapılan sınav sistemiyle olmaktadır. | |
Başarma Şartları | Bir öğrencinin İç Mekan Tasarımı Programından mezun olabilmesi için aşağıdaki koşulları karşılaması gerekmektedir: Üniversite tarafından belirlenen kredi/AKTS miktarını alıp başarıyla tamamlamak. Transkriptinde FF harf notlu derse sahip olmamak. 2.00 ve üzeri genel not ortalamasına sahip olmak. Tüm dönemlere ait zorunlu derslerin tamamını almış olmak. 3+1 sistemi kapsamında işyeri eğitimi ve uygulamasını başarıyla geçmek. 30 işgünü stajını tamamlamak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İç Mekân tasarımı alanından mezun olan öğrenciler, aşağıdaki alanlarda iş imkanı bulabileceklerdir. İç mekân ve mobilya teknolojisi hizmeti veren ya da bu hizmete ihtiyaç duyan firma, kamu kurum ve kuruluşlarında, Mobilya ve İç Mekân tasarımı üretimi yapan işletmelerde, Tasarım ofis ve bürolarında, İnsanın var olduğu tüm alanların mekân tasarımını sağlayacak çalışma alanlarında iş bulacak ve istihdam edilebileceklerdir, Sakarya Üniversitemizde, öğrencilerimizin öğrenimlerinin bir yarıyılında iş yerlerinde tam zamanlı olarak uygulama yapmasını sağlayan 3+1 sistemi de öğrencilerimizin iş bulmasını kolaylaştıracaktır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | - | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030035469
ISCO 08
ISCO 08
- Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
- Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
- Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak.
- Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak.
- Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak.
- Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
- Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
- İş güvenliği, işçi sağlığı ,çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYS) Merkezi tarafından yapılan sınav sistemiyle olmaktadır.
İç Mekân tasarımı alanından mezun olan öğrenciler, aşağıdaki alanlarda iş imkanı bulabileceklerdir. İç mekân ve mobilya teknolojisi hizmeti veren ya da bu hizmete ihtiyaç duyan firma, kamu kurum ve kuruluşlarında, Mobilya ve İç Mekân tasarımı üretimi yapan işletmelerde, Tasarım ofis ve bürolarında, İnsanın var olduğu tüm alanların mekân tasarımını sağlayacak çalışma alanlarında iş bulacak ve istihdam edilebileceklerdir, Sakarya Üniversitemizde, öğrencilerimizin öğrenimlerinin bir yarıyılında iş yerlerinde tam zamanlı olarak uygulama yapmasını sağlayan 3+1 sistemi de öğrencilerimizin iş bulmasını kolaylaştıracaktır.
Qualification Code | TR0030035469 | |
Qualification Title | İç Mekan Tasarımı Ön Lisans Diploması | |
Awarding Body | Sakarya University of Applied Sciences | |
Awarding Body Contact | Sakarya University of Applied Sciences, 54050 Serdivan /Sakarya | |
Awarding Body Url | https://www.subu.edu.tr/en | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Fashion, interior and industrial design | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | 1 To acquire basic theoretical and practical knowledge about mathematics, science and basic engineering. 2 To have the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and develop evidence-based solutions by using the basic knowledge and skills in the field. 3 To be able to select and use modern techniques, tools and information technologies required for applications related to the field. 4 To gain the ability to use computer software and hardware at the basic level required by the field. 5 Gaining application skills by examining the relevant processes in the industry and service sector on site. 6 To have job security, worker health, environmental protection knowledge and quality awareness. 7 To have a sense of social responsibility, universal, social and professional ethics that respect historical values. 8 To be able to design using technical drawing, computer aided drawing, simulation programs, and to select systems and components related to the field, to make basic sizing calculations, to draw professional plans and projects. 9 Gaining the ability to produce solutions, take responsibility in teams or do individual work when faced with unforeseen situations in applications related to the field. 10 Having effective knowledge of communication techniques and having a foreign language level to follow the innovations in the field. 11 Awareness of the necessity of lifelong learning; To follow the developments in science and technology and gain the consciousness of continuous renewal. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Each student must have attended at least 70% of the lessons and at least 80% of the practices in order to register for the courses at the beginning of the term and to enter the final exam. Students are subjected to at least one midterm and final exam for each course. The contribution of the midterm exam (the scores obtained from the measurement tools such as homework, laboratory exam, quiz, etc. as midterm grade can also be taken into consideration) to the success grade is 50% and the contribution of the final exam is 50%. All exams are evaluated over 100 points. There is a requirement to get at least 30 points from the final exam. Students who get AA, BA, BB, CB and CC letter grades from a course are considered successful from that course. DC and DD grades are conditionally successful grades. In order for a student to be successful in a course with DC or DD grades, his / her general grade point average must be at least 2.0. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Within the framework of the regulations determined by the Higher Education Institution (YÖK), student admissions to this program are made by the examination system made by the Student Selection and Placement (ÖSYS) Center. | |
Conditions for Success | In order for a student to graduate from the Interior Design Program, the following conditions must be met: • Receiving and successfully completing the amount of credit / ECTS determined by the university • Not having a course with FF letter grades in the transcript. • To have a GPA of 2.00 and above. • Having taken all of the compulsory courses for all semesters. • Successfully pass the workplace training and application within the scope of the 3 + 1 system. • Completing 30 working days of internship. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from the interior design area will be able to find jobs in the following areas. 1. In companies, public institutions and organizations that provide or need interior and furniture technology services, 2.In businesses producing furniture and interior design, 3.Design offices and offices, 4. They will be able to find and be employed in working areas that will provide the space design of all areas where people exist, 5. In our Sakarya University, the 3 + 1 system that will enable our students to practice full time in their workplaces in one semester will also make it easier for our students to find a job. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |
TR0030035469
ISCO 08
ISCO 08
1 To acquire basic theoretical and practical knowledge about mathematics, science and basic engineering. 2 To have the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and develop evidence-based solutions by using the basic knowledge and skills in the field. 3 To be able to select and use modern techniques, tools and information technologies required for applications related to the field. 4 To gain the ability to use computer software and hardware at the basic level required by the field. 5 Gaining application skills by examining the relevant processes in the industry and service sector on site. 6 To have job security, worker health, environmental protection knowledge and quality awareness. 7 To have a sense of social responsibility, universal, social and professional ethics that respect historical values. 8 To be able to design using technical drawing, computer aided drawing, simulation programs, and to select systems and components related to the field, to make basic sizing calculations, to draw professional plans and projects. 9 Gaining the ability to produce solutions, take responsibility in teams or do individual work when faced with unforeseen situations in applications related to the field. 10 Having effective knowledge of communication techniques and having a foreign language level to follow the innovations in the field. 11 Awareness of the necessity of lifelong learning; To follow the developments in science and technology and gain the consciousness of continuous renewal.
Each student must have attended at least 70% of the lessons and at least 80% of the practices in order to register for the courses at the beginning of the term and to enter the final exam. Students are subjected to at least one midterm and final exam for each course. The contribution of the midterm exam (the scores obtained from the measurement tools such as homework, laboratory exam, quiz, etc. as midterm grade can also be taken into consideration) to the success grade is 50% and the contribution of the final exam is 50%. All exams are evaluated over 100 points. There is a requirement to get at least 30 points from the final exam. Students who get AA, BA, BB, CB and CC letter grades from a course are considered successful from that course. DC and DD grades are conditionally successful grades. In order for a student to be successful in a course with DC or DD grades, his / her general grade point average must be at least 2.0.
Within the framework of the regulations determined by the Higher Education Institution (YÖK), student admissions to this program are made by the examination system made by the Student Selection and Placement (ÖSYS) Center.
Students who graduate from the interior design area will be able to find jobs in the following areas. 1. In companies, public institutions and organizations that provide or need interior and furniture technology services, 2.In businesses producing furniture and interior design, 3.Design offices and offices, 4. They will be able to find and be employed in working areas that will provide the space design of all areas where people exist, 5. In our Sakarya University, the 3 + 1 system that will enable our students to practice full time in their workplaces in one semester will also make it easier for our students to find a job.