Yeterlilik Kodu

TR0030016856

Yeterlilik Adı
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Lisans Diploması
Sorumlu KurumBandırma Onyedi Eylül Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Merkez Yerleşkesi 10200 Bandırma / Balıkesir
Sorumlu Kurum URLhttps://www.bandirma.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 24/10/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Terapi ve rehabilitasyon
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

1-Hareket ve fonksiyon bozukluklarını belirlemek, önlemek, tedavi etmek ve sağlıkla ilgili yaşam kalitesini artırmak için gerekli fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgi, beceri ve yeterlilikleri ile donanmış,

2-Mesleki etik ilkeleri ve toplum yararını gözeten,

3-Araştırıcı, yenilikçi, yaşam boyu öğrenme ve kanıta dayalı uygulama becerisine sahip olan,

4-Ulusal ve uluslararası düzeyde diğer sağlık profesyonelleri ile iş birliği içinde olabilen fizyoterapistler yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme; örgün veya uzaktan öğretim yöntemleriyle gerçekleşir. Bunun yanında uygulamalı eğitimler, yükseköğretim kurumlarının laboratuvarlarında, sağlık kuruluşlarında ve iş yerlerinde staj veya klinik uygulama şeklinde yürütülmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kanıta dayalı, alana özgü değerlendirme yapar ve tedavi programı oluşturur.
  • Mesleki etik ilkeler çerçevesinde tedavi programını uygular.
  • Alanı ile ilgili hizmetleri bireysel olarak ve grup içerisinde organize eder.
  • Diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
  • Toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur.
  • Sağlık hizmetlerinin sunulmasına ve sağlık politikalarının üretilmesine katkıda bulunur.
  • Alanında kaliteli hizmet için gerekli iş süreçlerini yönetir, kayıt tutar ve rapor hazırlar.
  • Alanı ile ilgili klinik ve akademik çalışmaları yürütür.
  • Ulusal ve uluslararası bilimsel ve mesleki gelişmeleri takip eder.
  • Profesyonel davranışını ulusal ve uluslararası düzeyde sergiler.
Anahtar Yetkinlikler

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nde belirtilen koşullara uygun olarak yapılır.

Ölçme ve Değerlendirme ölçütleri, her dersin ilgili öğretim üyesi/üyeleri tarafından hazırlanan ve bilgi paketi/ders kataloğunda yer alan Değerlendirme Ölçütleri/Yarıyıl Çalışmaları'na göre belirlenir

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

  • Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
  • Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  • Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  • Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  • Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

 

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FTR-AD)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 21.03.2025-30.09.2027

Giriş Şartı

Türk Vatandaşları İçin:

(1) Lise Diploması, (2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı yoluyla yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişebilirler.

 

Uluslararası Öğrenciler İçin:

(1) Lise Diploması ve Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından verilen "Denklik Belgesi". (2) Uluslararası Öğrenci Sınavı (YÖS) veya yükseköğretimde ulusal otorite olan Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınan SAT I, ACT vb. gibi uluslararası üniversite giriş sınavları. Adaylar, YÖS veya eşdeğer sınavlardan aldıkları puanlara göre programlara erişebilirler.

Başarma ŞartlarıFizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında lisans derecesi alabilmek için öğrencilerin program yeterliliklerini karşılayan en az 240 AKTS'lik dersi başarıyla tamamlamış olmaları ve 4 üzerinden en az 2.00 akademik ortalamaya sahip olmaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar mezuniyetlerinin ardından fizyoterapist unvanını alırlar. Mezuniyet belgeleri Sağlık Bakanlığı tarafından onaylanır. Bu programdan mezun olan fizyoterapistler sağlık profesyonelleri olarak kariyerlerini sürdürebilir ve isterlerse Fizyoterapi ve Rehabilitasyon/Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon alanı ve ilgili alanlardaki lisansüstü programlarına devam edebilir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

 

2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

 

3. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

 

4.  Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030016856


Yeterlilik Adı
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Merkez Yerleşkesi 10200 Bandırma / Balıkesir

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 24/10/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

1-Hareket ve fonksiyon bozukluklarını belirlemek, önlemek, tedavi etmek ve sağlıkla ilgili yaşam kalitesini artırmak için gerekli fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgi, beceri ve yeterlilikleri ile donanmış,

2-Mesleki etik ilkeleri ve toplum yararını gözeten,

3-Araştırıcı, yenilikçi, yaşam boyu öğrenme ve kanıta dayalı uygulama becerisine sahip olan,

4-Ulusal ve uluslararası düzeyde diğer sağlık profesyonelleri ile iş birliği içinde olabilen fizyoterapistler yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme; örgün veya uzaktan öğretim yöntemleriyle gerçekleşir. Bunun yanında uygulamalı eğitimler, yükseköğretim kurumlarının laboratuvarlarında, sağlık kuruluşlarında ve iş yerlerinde staj veya klinik uygulama şeklinde yürütülmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kanıta dayalı, alana özgü değerlendirme yapar ve tedavi programı oluşturur.
  • Mesleki etik ilkeler çerçevesinde tedavi programını uygular.
  • Alanı ile ilgili hizmetleri bireysel olarak ve grup içerisinde organize eder.
  • Diğer meslek grupları ile işbirliği içerisinde çalışır ve sorumluluk üstlenir.
  • Toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur.
  • Sağlık hizmetlerinin sunulmasına ve sağlık politikalarının üretilmesine katkıda bulunur.
  • Alanında kaliteli hizmet için gerekli iş süreçlerini yönetir, kayıt tutar ve rapor hazırlar.
  • Alanı ile ilgili klinik ve akademik çalışmaları yürütür.
  • Ulusal ve uluslararası bilimsel ve mesleki gelişmeleri takip eder.
  • Profesyonel davranışını ulusal ve uluslararası düzeyde sergiler.

Anahtar Yetkinlikler

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nde belirtilen koşullara uygun olarak yapılır.

Ölçme ve Değerlendirme ölçütleri, her dersin ilgili öğretim üyesi/üyeleri tarafından hazırlanan ve bilgi paketi/ders kataloğunda yer alan Değerlendirme Ölçütleri/Yarıyıl Çalışmaları'na göre belirlenir


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

  • Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
  • Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  • Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  • Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  • Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

 

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FTR-AD)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 21.03.2025-30.09.2027


Giriş Şartı

Türk Vatandaşları İçin:

(1) Lise Diploması, (2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı yoluyla yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişebilirler.

 

Uluslararası Öğrenciler İçin:

(1) Lise Diploması ve Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından verilen "Denklik Belgesi". (2) Uluslararası Öğrenci Sınavı (YÖS) veya yükseköğretimde ulusal otorite olan Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından tanınan SAT I, ACT vb. gibi uluslararası üniversite giriş sınavları. Adaylar, YÖS veya eşdeğer sınavlardan aldıkları puanlara göre programlara erişebilirler.


Başarma Şartları
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında lisans derecesi alabilmek için öğrencilerin program yeterliliklerini karşılayan en az 240 AKTS'lik dersi başarıyla tamamlamış olmaları ve 4 üzerinden en az 2.00 akademik ortalamaya sahip olmaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar mezuniyetlerinin ardından fizyoterapist unvanını alırlar. Mezuniyet belgeleri Sağlık Bakanlığı tarafından onaylanır. Bu programdan mezun olan fizyoterapistler sağlık profesyonelleri olarak kariyerlerini sürdürebilir ve isterlerse Fizyoterapi ve Rehabilitasyon/Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon alanı ve ilgili alanlardaki lisansüstü programlarına devam edebilir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

 

2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

 

3. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

 

4.  Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030016856

Qualification Title
Physical Therapy and Rehabilitation License
Awarding BodyBandırma Onyedi Eylül University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttps://www.bandirma.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 24/10/2025
TQF Level 6
Thematic AreasTherapy and rehabilitation
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

1-Equipped with the necessary physiotherapy and rehabilitation knowledge, skills and competencies to identify, prevent and treat movement and function disorders and improve health-related quality of life,

2-Considering professional ethical principles and the benefit of society,

3-Investigative, innovative, having lifelong learning and evidence-based practice skills,

4-To train physiotherapists who can collaborate with other health professionals at national and international levels.

Learning Environments

Learning takes place through formal or distance education methods. In addition, practical training is carried out in the form of internships or clinical practices in the laboratories of higher education institutions, healthcare organizations, and workplaces

Description
  • To be able to make an evidence-based, field-specific evaluation and create a treatment program by using the knowledge and skills in the field of Physiotherapy and Rehabilitation.
  • To be able to apply the treatment program within the framework of professional ethical principles.
  • To be able to organize the services related to the field individually and within the group.
  • To be able to work in cooperation with other professional groups and assume responsibility.
  • To be able to take initiatives to protect and improve public health.
  • To be able to contribute to the delivery of health services and the production of health policies.
  • To be able to manage the necessary business processes, keep records, and prepare reports for quality service in the field.
  • To be able to conduct clinical and academic studies related to the field.
  • To be able to follow national and international scientific and professional developments.
  • To be able to exhibit professional behavior at national and international levels.
Key Competencies

Literacy competence

2. Multilingualism competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social, and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurship competence

8. Cultural awareness and expression competence

Further Info

Exams are conducted in accordance with the conditions specified in the Bandırma Onyedi Eylül University Associate Degree and Bachelor's Degree Education, Teaching, and Examination Regulations.

 

Assessment and Evaluation criteria are determined according to the Evaluation Criteria / Semester

Studies prepared by the relevant academic member / s of each course and included in the information package/course catalog.

Quality Assurance

YÖK is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Higher Education Report of Foundation Institutions", which includes academic, administrative and financial data of higher education foundation institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education foundation institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

Design and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will offer to the students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these subjects.

2.The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.

3. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these subjects,

4. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receives a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions;

Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It implements regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.

 

Association for Evaluation and Accreditation of Physiotherapy and Rehabilitation Education Programs (FTR-AD)

Accreditation Start/End Date: March 21, 2025 - September 30, 2027

Access Requirements

For Turkish Citizens:

(1) High School Diploma, (2) Placement through a centralised, nation-wide student selection and placement examination organized by Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM). Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on the centralized exam and high school grade point averages.

 

For International Students:

(1) High School Diploma and its "Certificate of Equivalency" granted by the Turkish Ministry of National Education (MEB). (2) Exam for International Student (YÖS) or international university entrance examinations such as SAT I, ACT, etc., recognised by the national authority in higher education, the Council of Higher Education (YÖK). Candidates gain access to the programmes based on their scores obtained from YÖS or equivalent exams.

Conditions for SuccessIn order to get undergraduate degree in Physiotherapy and Rehabilitation, students must have successfully completed at least 240 ECTS courses that meet the program qualifications and have an academic average of at least 2.00 out of 4.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of our program are awarded the professional title of Physiotherapist. Graduation certificates are officially approved by the Ministry of Health. With this qualification, our graduate are prepared to pursue careers as healthcare professionals in various clinical and academic settings. Additionally, they are eligible to continue their education through postgraduate studies in Physiotherapy and Rehabilitation/Physical Therapy and Rehabilitation or related disciplines.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

2. Regulation on the Principles of Transfer between Associate Degree and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

3. Regulation on the Continuation of Graduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

4. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030016856


Qualification Title
Physical Therapy and Rehabilitation License

Awarding Body
Bandırma Onyedi Eylül University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 24/10/2025

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

1-Equipped with the necessary physiotherapy and rehabilitation knowledge, skills and competencies to identify, prevent and treat movement and function disorders and improve health-related quality of life,

2-Considering professional ethical principles and the benefit of society,

3-Investigative, innovative, having lifelong learning and evidence-based practice skills,

4-To train physiotherapists who can collaborate with other health professionals at national and international levels.


Learning Environments

Learning takes place through formal or distance education methods. In addition, practical training is carried out in the form of internships or clinical practices in the laboratories of higher education institutions, healthcare organizations, and workplaces


Description
  • To be able to make an evidence-based, field-specific evaluation and create a treatment program by using the knowledge and skills in the field of Physiotherapy and Rehabilitation.
  • To be able to apply the treatment program within the framework of professional ethical principles.
  • To be able to organize the services related to the field individually and within the group.
  • To be able to work in cooperation with other professional groups and assume responsibility.
  • To be able to take initiatives to protect and improve public health.
  • To be able to contribute to the delivery of health services and the production of health policies.
  • To be able to manage the necessary business processes, keep records, and prepare reports for quality service in the field.
  • To be able to conduct clinical and academic studies related to the field.
  • To be able to follow national and international scientific and professional developments.
  • To be able to exhibit professional behavior at national and international levels.

Key Competencies

Literacy competence

2. Multilingualism competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social, and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurship competence

8. Cultural awareness and expression competence


Further Info

Exams are conducted in accordance with the conditions specified in the Bandırma Onyedi Eylül University Associate Degree and Bachelor's Degree Education, Teaching, and Examination Regulations.

 

Assessment and Evaluation criteria are determined according to the Evaluation Criteria / Semester

Studies prepared by the relevant academic member / s of each course and included in the information package/course catalog.


Quality Assurance

YÖK is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, training, and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Higher Education Report of Foundation Institutions", which includes academic, administrative and financial data of higher education foundation institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education foundation institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

Design and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will offer to the students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these subjects.

2.The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.

3. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these subjects,

4. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receives a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions;

Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It implements regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.

 

Association for Evaluation and Accreditation of Physiotherapy and Rehabilitation Education Programs (FTR-AD)

Accreditation Start/End Date: March 21, 2025 - September 30, 2027


Access Requirements

For Turkish Citizens:

(1) High School Diploma, (2) Placement through a centralised, nation-wide student selection and placement examination organized by Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM). Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of the scores on the centralized exam and high school grade point averages.

 

For International Students:

(1) High School Diploma and its "Certificate of Equivalency" granted by the Turkish Ministry of National Education (MEB). (2) Exam for International Student (YÖS) or international university entrance examinations such as SAT I, ACT, etc., recognised by the national authority in higher education, the Council of Higher Education (YÖK). Candidates gain access to the programmes based on their scores obtained from YÖS or equivalent exams.


Conditions for Success
In order to get undergraduate degree in Physiotherapy and Rehabilitation, students must have successfully completed at least 240 ECTS courses that meet the program qualifications and have an academic average of at least 2.00 out of 4.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of our program are awarded the professional title of Physiotherapist. Graduation certificates are officially approved by the Ministry of Health. With this qualification, our graduate are prepared to pursue careers as healthcare professionals in various clinical and academic settings. Additionally, they are eligible to continue their education through postgraduate studies in Physiotherapy and Rehabilitation/Physical Therapy and Rehabilitation or related disciplines.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

2. Regulation on the Principles of Transfer between Associate Degree and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

3. Regulation on the Continuation of Graduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

4. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode