Yeterlilik Kodu

TR0030010735

Yeterlilik Adı
Arap Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması
Sorumlu KurumAtatürk Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAtatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum
Sorumlu Kurum URLhttp://www.atauni.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO : 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Öğrencilerin Arap dilini, edebiyatını ve kültürünü tanıyıp bu dilin Türk dili ile benzer ve farklı özelliklerini anlayabilmesini, meslek hayatında Türkiye açısından faydalı olacak kadar iyi düzeyde öğrenmesini sağlamaktır.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Arapçanın eşiği sayılabilecek en çok kullanılan kelimeleri, edat ve bağlaçları kavrayıp cümle içinde fonksiyonel olarak kullanabilme.
  • Basit isim ve fiil cümlelerinden oluşan Arapça metinleri dilbilgisi, kelime ve anlam yönünden eleştiriye tabi tutabilme.
  • Arap gramerinin ayrıntılarıyla birlikte kavratma ve bu bilgilere cümlelerle işlerlik kazandırma.
  • Güncel diyalogların uygulamalı olarak kavratılıp akıcı bir şekilde ifade edilmesini sağlama.
  • Çağdaş bilgi metodları ile değerlendirme yapabilme.
  • Arapça harf, kelime ve metinleri işitsel olarak doğru anlayıp, doğru dikte edebilme.
  • Arapça çeşitli edebî türlerde yazılmış modern metinleri okuyabilme, metinleri yapısal olarak irdeleyerek Türkçeye çevirebilme.
  • Arapça çeşitli edebî türlerde yazılmış klasik ve tarihi metinleri okuyabilme, metinleri yapısal olarak irdeleyerek Türkçeye çevirebilme.
  • İnternet ve bilgisayar vasıtasıyla Arapça basın dilini kavrayabilme, gündemi Arapça yayınlardan takip edebilme.
  • Arap coğrafyasının, kültür ve medeniyetinin kavranılmasını konusunda dijital ortamdan yararlanabilme.
  • Arap Edebiyatının bilinen en eski döneminden günümüze kadar geçirmiş olduğu tarihî ve edebî evreleri hakkında gerekli kültürel donanıma sahip olma.
  • Edebî ürünlerdeki sanatların kavranılması ve Arapça şiirlerin yapısal olarak incelenmesi/Aruz bilgisi.
  • Klasik ve Çağdaş dönem Arap edebiyatının seçkin edip ve şairleri, onların eserleri ve edebî özellikleri hakkında genel bir kültürel bilgi birikimine sahip olma konusunda bilgisayardan faydalanabilme.
  • Her türlü konuda kompozisyon kurallarına uyarak Arapça müstakil metin yazabilme, duygu ve düşüncelerini Arapça olarak sözlü ve yazılı ifade edebilme.
  • Arapçayı hızlı okuyup anlama becerisinin geliştirme, Arapça sınav teknik ve metotlarında pratiklik kazanma.
  • Yakın tarihimize ait eski ve yeni Türkçe metinleri ve Arap alfabesiyle yazılan diğer dillerdeki metinleri okuyup anlayabilme becerisini kazanma ve bunları günümüz bilimsel bakış açısıyla yorumlayabilme.
  • Cumhuriyetin ilanından sonraki dil değişimini takip edebilme ve Türkçe basit ve bileşik isim ve fiil cümlelerini tahlil edip Arapçaya çevirebilme.
  • Sözcükleri morfolojik/sarf açıdan analiz edip cümle içinde doğru kullanma yeteneğini kazanma.
  • Cümleleri sentaks/nahiv açısından tahlil edip doğru okuma ve anlama yeteneği kazanma.
  • Matbu ve el yazma, eski yazı ve Osmanlıca metin ve belgeleri okuyabilme ve değerlendirme.
  • Klasik ve Modern Arap şiirini tercüme edebilme, yapısal ve tematik açıdan tahlil edebilme.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
  • Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
  • Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
  • Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
  • Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda verilen her bir ders için bir ara sınav ve bir dönem sonu sınavı yapılır. Ayrıca kısa sınav ve ödev değerlendirmesi de yapılabilir. Başarı notuna ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin etkisi %50, dönem sonu sınavının ise %50 oranındadır. Dönem sınavına girebilmesi için öğrencinin yönetmeliklerde yazılı devam şartlarını yerine getirmiş olması gerekmektedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında, bağıl değerlendirme sistemi uygulanır. Bu değerlendirmede; dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve alınan notlar yönetmelikte belirlenen esaslar çerçevesinde 4’lü harf sistemine dönüştürülür. Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (AGNO) üst üste 2 dönem 2.00’ın altında olanlar bir sonraki dönemden ders alamazlar. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun (2,00) üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. FF notu alan öğrenci başarısızdır, bu dersi verildiği ilk yarıyılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır. Başarı notu M ve G ile takdir edilen dersler, AGNO hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

  • Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
  • Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  • Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  • Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  • Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Giriş Şartı

Lise Diplomasına sahip olmak ve ÖSS sınav sonucuna göre programa yerleştirilmiş olmak. ÖSS sınavı hakkında daha fazla bilgi için lütfen www.osym.gov.tr sayfasını ziyaret ediniz. Uluslararası öğrenciler için belli bir kota vardır ve müracaat eden uluslararası öğrenciler arasında sıralama yapılarak üniversite tarafından seçilir.

Başarma ŞartlarıNormal süresi 4 yıldır. Öğrencilerin lisans programından mezun olabilmeleri için 240 AKTS dersi başarıyla bitirmesi ve genel not ortalamasının 2,0 veya üzerinde olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Arap Dili ve Edebiyatı Lisans diplomasına sahip mezunlar birçok özel kurumlarda çalışabilir, Akademik kadrolara yerleşebilir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030010735


Yeterlilik Adı
Arap Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Atatürk Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO : 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO : 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Öğrencilerin Arap dilini, edebiyatını ve kültürünü tanıyıp bu dilin Türk dili ile benzer ve farklı özelliklerini anlayabilmesini, meslek hayatında Türkiye açısından faydalı olacak kadar iyi düzeyde öğrenmesini sağlamaktır.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Arapçanın eşiği sayılabilecek en çok kullanılan kelimeleri, edat ve bağlaçları kavrayıp cümle içinde fonksiyonel olarak kullanabilme.
  • Basit isim ve fiil cümlelerinden oluşan Arapça metinleri dilbilgisi, kelime ve anlam yönünden eleştiriye tabi tutabilme.
  • Arap gramerinin ayrıntılarıyla birlikte kavratma ve bu bilgilere cümlelerle işlerlik kazandırma.
  • Güncel diyalogların uygulamalı olarak kavratılıp akıcı bir şekilde ifade edilmesini sağlama.
  • Çağdaş bilgi metodları ile değerlendirme yapabilme.
  • Arapça harf, kelime ve metinleri işitsel olarak doğru anlayıp, doğru dikte edebilme.
  • Arapça çeşitli edebî türlerde yazılmış modern metinleri okuyabilme, metinleri yapısal olarak irdeleyerek Türkçeye çevirebilme.
  • Arapça çeşitli edebî türlerde yazılmış klasik ve tarihi metinleri okuyabilme, metinleri yapısal olarak irdeleyerek Türkçeye çevirebilme.
  • İnternet ve bilgisayar vasıtasıyla Arapça basın dilini kavrayabilme, gündemi Arapça yayınlardan takip edebilme.
  • Arap coğrafyasının, kültür ve medeniyetinin kavranılmasını konusunda dijital ortamdan yararlanabilme.
  • Arap Edebiyatının bilinen en eski döneminden günümüze kadar geçirmiş olduğu tarihî ve edebî evreleri hakkında gerekli kültürel donanıma sahip olma.
  • Edebî ürünlerdeki sanatların kavranılması ve Arapça şiirlerin yapısal olarak incelenmesi/Aruz bilgisi.
  • Klasik ve Çağdaş dönem Arap edebiyatının seçkin edip ve şairleri, onların eserleri ve edebî özellikleri hakkında genel bir kültürel bilgi birikimine sahip olma konusunda bilgisayardan faydalanabilme.
  • Her türlü konuda kompozisyon kurallarına uyarak Arapça müstakil metin yazabilme, duygu ve düşüncelerini Arapça olarak sözlü ve yazılı ifade edebilme.
  • Arapçayı hızlı okuyup anlama becerisinin geliştirme, Arapça sınav teknik ve metotlarında pratiklik kazanma.
  • Yakın tarihimize ait eski ve yeni Türkçe metinleri ve Arap alfabesiyle yazılan diğer dillerdeki metinleri okuyup anlayabilme becerisini kazanma ve bunları günümüz bilimsel bakış açısıyla yorumlayabilme.
  • Cumhuriyetin ilanından sonraki dil değişimini takip edebilme ve Türkçe basit ve bileşik isim ve fiil cümlelerini tahlil edip Arapçaya çevirebilme.
  • Sözcükleri morfolojik/sarf açıdan analiz edip cümle içinde doğru kullanma yeteneğini kazanma.
  • Cümleleri sentaks/nahiv açısından tahlil edip doğru okuma ve anlama yeteneği kazanma.
  • Matbu ve el yazma, eski yazı ve Osmanlıca metin ve belgeleri okuyabilme ve değerlendirme.
  • Klasik ve Modern Arap şiirini tercüme edebilme, yapısal ve tematik açıdan tahlil edebilme.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
  • Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
  • Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
  • Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
  • Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda verilen her bir ders için bir ara sınav ve bir dönem sonu sınavı yapılır. Ayrıca kısa sınav ve ödev değerlendirmesi de yapılabilir. Başarı notuna ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin etkisi %50, dönem sonu sınavının ise %50 oranındadır. Dönem sınavına girebilmesi için öğrencinin yönetmeliklerde yazılı devam şartlarını yerine getirmiş olması gerekmektedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında, bağıl değerlendirme sistemi uygulanır. Bu değerlendirmede; dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve alınan notlar yönetmelikte belirlenen esaslar çerçevesinde 4’lü harf sistemine dönüştürülür. Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (AGNO) üst üste 2 dönem 2.00’ın altında olanlar bir sonraki dönemden ders alamazlar. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun (2,00) üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. FF notu alan öğrenci başarısızdır, bu dersi verildiği ilk yarıyılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır. Başarı notu M ve G ile takdir edilen dersler, AGNO hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

  • Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
  • Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  • Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  • Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  • Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Lise Diplomasına sahip olmak ve ÖSS sınav sonucuna göre programa yerleştirilmiş olmak. ÖSS sınavı hakkında daha fazla bilgi için lütfen www.osym.gov.tr sayfasını ziyaret ediniz. Uluslararası öğrenciler için belli bir kota vardır ve müracaat eden uluslararası öğrenciler arasında sıralama yapılarak üniversite tarafından seçilir.


Başarma Şartları
Normal süresi 4 yıldır. Öğrencilerin lisans programından mezun olabilmeleri için 240 AKTS dersi başarıyla bitirmesi ve genel not ortalamasının 2,0 veya üzerinde olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Arap Dili ve Edebiyatı Lisans diplomasına sahip mezunlar birçok özel kurumlarda çalışabilir, Akademik kadrolara yerleşebilir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030010735

Qualification Title
Arabic Language and Literature
Awarding BodyAtatürk University
Awarding Body ContactAtatürk University
Awarding Body Urlhttp://www.atauni.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 6
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

To ensure that students learn the Arabic language, literature and culture, understand the similar and different features of this language and the Turkish language, and learn it at a level that will be useful for Türkiye in their professional lives.

Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions.

Description
  • Theoretical, Factual
  • To understand the most commonly used Arabic words, prepositions and conjuctions can be considered the foundation of Arabic language and use them in the sentences functionally.
  • To keep criticism the Arabic texts that composed of simple noun and verb clauses by the terms of grammar, vocabulary and meaning.
  • Understanding the Arabic grammar with details and putting these information into action by the sentences.
  • Understanding of the current dialogues in practice and to express them fluently and the evaluation of informations with the contemporary methods.
  • To understand Arabic letters, words and texts auditory correctly and to write correctly.
  • To read the modern texts are writed in Arabic various literary genres and to translate the texts to Turkish by the analyzing structurally.
  • To read the classic and historic texts which are writed in Arabic various literary genres and to translate the texts to Turkish by the analyzing structurally
  • To understand the Arabic press language and to follow the agenda from the Arabic publications through the Internet and computer.
  • To benefit in the digital environment on Arab geography, culture and civilization.
  • Being equipped the cultural ennoncement about the earliest known literature of the period of Arab history and literature that had until now required.
  • Understanding the arts of the literary products and the analyze of Arabic poetry structurally.
  • To benefit from the computer on having a general cultural knowledge about the properties of classical and modern period Arabic literature, prominent authors and poets and their works and literary features.
  • Cognitive, Practical
  • To write Arabic self-contoined text with comply the rules of composition in every issue and to express feelings and thoughts in Arabic.
  • Developing the ability quickly read and understanding of Arabic and to earn the practicality of Arabic exam techniques and methods.
  • To earn the ability reading and understanding on ancient and new Turkish texts of our recent history and texts are written in other languages with Arabic alphabets and to interpret them with the point of view scientific and contemporary.
  • Ability to work independently and take responsibility
  • Understanding language change after the declaration Republic of Turkey and ability to analyze Turkish simple and compound noun and verb clauses in grammatical and to translate them to the Arabic Language.
  • To analyze the words by the morphological perspective and to earn the right use skill in the sentence.  
  • To analyze the sentences by the syntax perspective and to earn the right reading and understanding skill.
  • Reading and evaluation of ancient and Ottoman printed and handwritten texts and documents.
  • To translate the classical and modern Arabic poetry and to analyze by the structural and thematic aspects.
  • Be able to evaluate advanced knowledge and skills in the field with a critical approach
  • Being able to identify and learn learning needs.
  • Be able to develop a positive attitude about learning life.
  • To inform related persons and institutions about issues related to the field; to be able to transfer ideas and suggestions for solutions to problems in writing and verbally.
  • To share ideas and suggestions for solutions to problems with experts and non-experts by supporting quantitative and qualitative data. - To be able to organize projects and activities for the social environment with social responsibility awareness and apply them.
  • Can use a foreign language at least in the European Language Portfolio B1 General Level to monitor the information in the field and communicate with colleagues.
  • To be able to use information and communication technologies with the computer software at least at the level of European Computer Use License Advanced level required by the field.
  • To comply with social, scientific, cultural and ethical values ??in the process of collecting, interpreting, implementing and announcing results related to the field.
  • The universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values ??and having adequate consciousness about environmental protection, occupational health and safety issues.
Key Competencies
  • Literacy competency
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

Arabic Language and Literature Program for each course at least one of the midterm and final exam. In addition, assessment quizzes and homework, too. Success midterm exam grades, the effect of shortterm exams and assignments 40, 60 of the ratio of the final exam. In this evaluation, the course instructor, course, semester and final exam scores of the students who take into account the results of the statistical framework of the principles defined in the regulation and the notes are converted to 4 letter system. Weighted GPA student created the notes 2:00 2 terms on top of those in the next period can not take lessons. One class AA, BA, BB, CB and CC grades that course is considered successful. DC and DD notes from a cours depending on the student graduation AGNO suna evaluated. grade student achievement (2.00) is defined as successful on these courses. December semesters years, the letter notes that these coefficients are evaluated with the calculation of Agno. FF grade student fails the course, given the first semester year, continue taking the exam must meet the requirements. Success note with appreciation of the M and G classes, participate in consideration in the calculation of Agno

Quality Assurance

YÖK is responsible for the planning, organization, content and supervision of education, training and other publications in the higher education institution.

• According to the framework distributed by YÖK, higher education institutions' "University Monitoring and Evaluation Reports" are published every year. Reports prepared according to these reports, containing good and high-quality evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data regarding foundation higher education, is published every year by YÖK. These reports, which contain good and high-quality evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.

Access Requirements

The students will be placed according to their grades obtained from Student Selection Exam. For further information, please visit www.osym.gov.tr website. Each year, approximately 50 students are admitted to our department.

Conditions for SuccessNormal duration is 4 years. Students must take and pass all necessary courses totaling 150 credits and reach a minimum (grade point average) of 2,0 before him/her can graduate.
Progression Paths (Relationship Type)

Arabian Language and Literature Bachelor's degree graduates can work in many private institutions, academic staff to be accommodated.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030010735


Qualification Title
Arabic Language and Literature

Awarding Body
Atatürk University

Awarding Body Contact
Atatürk University

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

To ensure that students learn the Arabic language, literature and culture, understand the similar and different features of this language and the Turkish language, and learn it at a level that will be useful for Türkiye in their professional lives.


Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions.


Description
  • Theoretical, Factual
  • To understand the most commonly used Arabic words, prepositions and conjuctions can be considered the foundation of Arabic language and use them in the sentences functionally.
  • To keep criticism the Arabic texts that composed of simple noun and verb clauses by the terms of grammar, vocabulary and meaning.
  • Understanding the Arabic grammar with details and putting these information into action by the sentences.
  • Understanding of the current dialogues in practice and to express them fluently and the evaluation of informations with the contemporary methods.
  • To understand Arabic letters, words and texts auditory correctly and to write correctly.
  • To read the modern texts are writed in Arabic various literary genres and to translate the texts to Turkish by the analyzing structurally.
  • To read the classic and historic texts which are writed in Arabic various literary genres and to translate the texts to Turkish by the analyzing structurally
  • To understand the Arabic press language and to follow the agenda from the Arabic publications through the Internet and computer.
  • To benefit in the digital environment on Arab geography, culture and civilization.
  • Being equipped the cultural ennoncement about the earliest known literature of the period of Arab history and literature that had until now required.
  • Understanding the arts of the literary products and the analyze of Arabic poetry structurally.
  • To benefit from the computer on having a general cultural knowledge about the properties of classical and modern period Arabic literature, prominent authors and poets and their works and literary features.
  • Cognitive, Practical
  • To write Arabic self-contoined text with comply the rules of composition in every issue and to express feelings and thoughts in Arabic.
  • Developing the ability quickly read and understanding of Arabic and to earn the practicality of Arabic exam techniques and methods.
  • To earn the ability reading and understanding on ancient and new Turkish texts of our recent history and texts are written in other languages with Arabic alphabets and to interpret them with the point of view scientific and contemporary.
  • Ability to work independently and take responsibility
  • Understanding language change after the declaration Republic of Turkey and ability to analyze Turkish simple and compound noun and verb clauses in grammatical and to translate them to the Arabic Language.
  • To analyze the words by the morphological perspective and to earn the right use skill in the sentence.  
  • To analyze the sentences by the syntax perspective and to earn the right reading and understanding skill.
  • Reading and evaluation of ancient and Ottoman printed and handwritten texts and documents.
  • To translate the classical and modern Arabic poetry and to analyze by the structural and thematic aspects.
  • Be able to evaluate advanced knowledge and skills in the field with a critical approach
  • Being able to identify and learn learning needs.
  • Be able to develop a positive attitude about learning life.
  • To inform related persons and institutions about issues related to the field; to be able to transfer ideas and suggestions for solutions to problems in writing and verbally.
  • To share ideas and suggestions for solutions to problems with experts and non-experts by supporting quantitative and qualitative data. - To be able to organize projects and activities for the social environment with social responsibility awareness and apply them.
  • Can use a foreign language at least in the European Language Portfolio B1 General Level to monitor the information in the field and communicate with colleagues.
  • To be able to use information and communication technologies with the computer software at least at the level of European Computer Use License Advanced level required by the field.
  • To comply with social, scientific, cultural and ethical values ??in the process of collecting, interpreting, implementing and announcing results related to the field.
  • The universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values ??and having adequate consciousness about environmental protection, occupational health and safety issues.

Key Competencies
  • Literacy competency
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

Arabic Language and Literature Program for each course at least one of the midterm and final exam. In addition, assessment quizzes and homework, too. Success midterm exam grades, the effect of shortterm exams and assignments 40, 60 of the ratio of the final exam. In this evaluation, the course instructor, course, semester and final exam scores of the students who take into account the results of the statistical framework of the principles defined in the regulation and the notes are converted to 4 letter system. Weighted GPA student created the notes 2:00 2 terms on top of those in the next period can not take lessons. One class AA, BA, BB, CB and CC grades that course is considered successful. DC and DD notes from a cours depending on the student graduation AGNO suna evaluated. grade student achievement (2.00) is defined as successful on these courses. December semesters years, the letter notes that these coefficients are evaluated with the calculation of Agno. FF grade student fails the course, given the first semester year, continue taking the exam must meet the requirements. Success note with appreciation of the M and G classes, participate in consideration in the calculation of Agno


Quality Assurance

YÖK is responsible for the planning, organization, content and supervision of education, training and other publications in the higher education institution.

• According to the framework distributed by YÖK, higher education institutions' "University Monitoring and Evaluation Reports" are published every year. Reports prepared according to these reports, containing good and high-quality evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data regarding foundation higher education, is published every year by YÖK. These reports, which contain good and high-quality evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.


Access Requirements

The students will be placed according to their grades obtained from Student Selection Exam. For further information, please visit www.osym.gov.tr website. Each year, approximately 50 students are admitted to our department.


Conditions for Success
Normal duration is 4 years. Students must take and pass all necessary courses totaling 150 credits and reach a minimum (grade point average) of 2,0 before him/her can graduate.

Progression Paths (Relationship Type)

Arabian Language and Literature Bachelor's degree graduates can work in many private institutions, academic staff to be accommodated.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode